Posts in Food
Mogen vegans margarine met vitamine D eten?

Tegenwoordig eet bijna iedereen minstens één dag per week vegetarisch. Ook zijn er mensen – veganisten of vegans – die een volledig plantaardig dieet hebben en dus ook geen dierlijke producten als kaas, eieren of honing eten. Maar waar vallen schimmels en gisten in dit plaatje? Kunnen we deze micro-organismen aanmerken als plantaardig of zijn ze dierlijk van aard? Deze vraag werd in hoger beroep voorgelegd aan het College van Beroep van de Reclame Code Commissie.

Read More
FoodDaniel Haije
Vrolijke vlaggetjes vragen aandacht

Dat Italiaanse vlaggetje op de verpakking, een foto van de Eiffeltoren, de naam Goudse stroopwafels. Verpakkingen worden opgevrolijkt met herkomstvermeldingen. Zo weet de consument waar het product vandaan komt. Maar als de ingrediënten (een keertje) uit een ander land komen, is Leiden in last. Dan moet op de verpakking óók het echte land van herkomst worden vermeld.

Read More
De asterisk, broodnodig bij een generieke gezondheidsclaim

Marketing gebruikt graag een algemene, ‘generieke’ gezondheidsclaim. Dat bekt lekkerder. Bijvoorbeeld: ‘voel je fit’. Dat mág volgens de Claimsverordening, mits deze gepaard gaat met een specifieke, toegelaten, gezondheidsclaims (bijvoorbeeld: ‘vitamine C draagt bij aan een normale energiehuishouding’). Maar wat houdt dat ‘gepaard gaan met’ in? Hoe dichtbij moet de specifieke claim staan: direct ernaast, of ergens op dezelfde zijde van de verpakking? Mag het ook op de achterzijde?

Read More
Lang leve de asterisk bij gezondheidsclaims

Dit is een ode aan de asterisk. Dat bekende sterretje dat je zo vaak vindt op een verpakking of in een reclame-uiting vlak boven een woord. En dan moet je op zoek naar het tweede sterretje, vaak op de achterzijde van de verpakking, of helemaal onderaan de advertentie. Daar vind je de uitleg, of de beperkende voorwaarden. Mag je een asterisk gebruiken op levensmiddelen?

Read More
Misleidende food verpakkingen: waar gaat het heen?

Op 7 november gingen de NVWA (handhaver), VWS (wetgever), de levensmiddelenbranche FNLI, de Consumentenbond en de advocatuur met elkaar in gesprek op het Jaarcongres Voedselveiligheid en –integriteit. De hele levensmiddelenbranche keek mee. Als advocaat sprak ik in een panel met Inge Stoelhorst van VWS. Later sloten Yvonne Huigen (NVWA) en Marloes Kneppers (FNLI) zich bij de discussie aan.

Read More
FoodDaniel Haije
‘Volkoren’-producten vol koren? Lang niet altijd!

De decembermaand staat alweer bijna voor de deur. Om je van je beste kant te laten zien bij het kerstdiner of op een oud en nieuwfeestje probeer je gezondere keuzes te maken. Zo kies je er bijvoorbeeld voor om minder vlees te eten en vervang je beschuit door de volkorenvariant. Wat blijkt? Het volkorenbeschuit in je mandje bestaat niet volledig uit volkorenmeel, maar bevat ook ander tarwemeel. Hierdoor is je beschuitje misschien wel minder gezond dan je dacht.

Read More
FoodDaniel Haije
Verpakking margarine ‘Eat Plants. Not Palm please’ is misleidend

The Flower Farm misleidt de consument door op haar margarineverpakking te zeggen dat palmolie tropisch regenwoud verwoest. Verder mag The Flower Farm in haar TVC niet zeggen dat door palmolie Orang Oetans worden uitgeroeid. Ook de oproep dat de consument door het kopen en eten van The Flower Farm margarine per gezin tot 30 m2 regenwoud redt, is misleidend en een verboden milieuclaim.

Read More
FoodDaniel Haije
Kinderidolen in de ban

Menig ouder kent de situatie: je kind wil juist heel graag dat je de koekjes koopt met zijn Minion-held op de verpakking, of die Dora The Explorer. Dit was de Alliantie Stop Kindermarketing een doorn in het oog en gaat nu veranderen. Al veel langer gelden strenge regels voor reclame voor levensmiddelen: ze mogen niet gericht zijn op kinderen tot en met 12 jaar.

Read More
Een cocktail op het strand

Voor alcoholreclame gelden specifieke, strenge regels die onder andere in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) zijn vastgelegd. Een veelgestelde vraag: hoe ga je om met een reclame waarin wél alcohol voorkomt, maar waarin een ander product of een andere dienst dan alcohol wordt aangeprezen?

Read More
Food, AdvertisingDaphne Vrieling
Botanicalclaim? Gebruik een on-hold disclaimer!

Breng je een gezondheidsproduct op de markt waarin kruiden zitten en wil je in reclame iets zeggen over de werking van dat kruid? Dat mag. Maar … in de reclame-uitingen moet wél een voorbehoud gemaakt worden. De werking van botanicals is immers nog niet door EFSA en de Europese Commissie vastgesteld. In Brussel liggen wegens bewijsissues de wetenschappelijke botanicaldossiers nog op behandeling te wachten. En dat moet aan het publiek worden meegedeeld.

Read More
Food, AdvertisingDaphne Vrieling