Intolerantie versus de kracht van herhaling

Een tamelijk treurige trend: de laatste tijd heeft de Reclame Code Commissie (RCC) vrij veel klachten ontvangen over reclame waarin uiting wordt gegeven aan homoseksualiteit. De out-of-home-campagne van Suitsupply, waarin (oelala) zoenende mannen te zien waren, kon rekenen op flinke negatieve aandacht. Het regende klachten.

Read More
Trots! Onze food law praktijk op nummer 1 in Legal 500

Vanuit het ‘niets’ heeft onze food law praktijk een prachtige erkenning gekregen voor het jaar 2018. Legal 500 doet onderzoek in de markt (bij collega’s en cliënten). En wat blijkt: in de categorie ‘Food & Beverages’ is de Health, Beauty & Food praktijk van ons kantoor geplaatst in ‘Tier 1’. Een topprestatie, en terecht vinden wij.

Read More
FoodDaniël Haije
De beste tv: reclametaal of harde claim?

De mooiste, ‘de lekkerste, ‘er is geen betere'. Het zijn aanprijzingen die we vaak voorbij zien komen in reclame. Je product aanprijzen met superlatieven mag best, maar waar ligt de grens tussen de mening van de fabrikant en een harde superioriteitsclaim? Die vraag kwam onlangs weer aan de orde in de rechtspraak.

Read More
Sprankelend sorbetijs op een zomerse dag

Mag je de beschermde aanduiding ‘champagne’ gebruiken voor sorbetijs met 12% echte champagne? Volgens de producenten van Champagne niet: zij vinden dat dit inbreuk maakt op hun beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Aan de andere kant staat Aldi, dat vindt dat zij best de naam mogen gebruiken voor een product met echte champagne.

Read More
Hof van Justitie oordeelt over wezenlijke functie van collectieve Uniemerken

Een collectief Uniemerk is eigendom van een vereniging en mag alleen door leden van die vereniging gebruikt worden. Een bekend voorbeeld van zo’n collectief merk is Fleurop. Het Europees Hof van Justitie oordeelde in deze zaak dat de wezenlijke functie van collectieve Uniemerken niet verschilt van die van gewone, individuele Uniemerken. Ook voor collectieve Uniemerken geldt dat de wezenlijke functie de herkomstfunctie is, zodat de consument weet van wie de waar afkomstig is, en niet zozeer de (collectieve) geografische oorsprong ervan.

Read More
Overzicht ontwikkelingen oneerlijke handelspraktijken: Kroniek 2016-2017

De ontwikkelingen in Europa en Nederland op het gebied van oneerlijke handelspraktijken staan niet stil. Wie op de hoogte wil blijven leest de kroniek in het Tijdschrift voor Consumentenrecht geschreven door Bram Duivenvoorde. Met onder meer aandacht aan de update van de leidraad van de Europese Commissie bij de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken, de toepasselijkheid van deze richtlijn op prijsvergelijkers en de handhavingsactie van de ACM op het gebied van autoreclame.

Read More
Daniël Haije
Nieuwe Reclamecode Zuigelingenvoeding

Vanaf 15 maart 2018 is de nieuwe Reclamecode Zuigelingenvoeding van toepassing. Deze Reclamecode vervangt de Gedragscode Reclame en Zuigelingenvoeding die in juli 2016 tot stand kwam door een samenwerking tussen de leden van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Read More
Update: NVWA hanteert Specifiek interventiebeleid voor de samenstelling van levensmiddelen

Begin februari publiceerde de NVWA haar Specifieke interventiebeleid voor de samenstelling van levensmiddelen, dat zij per 1 maart 2018 hanteert. Dit interventiebeleid ziet op overtredingen met betrekking tot de samenstelling van bepaalde categorieën levensmiddelen. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan voedingssupplementen, levensmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen, zuigelingenvoeding en nieuwe voedingsmiddelen.

Read More
Handleiding Algemene Verordening Gegevensbescherming gepubliceerd

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. De AVG zal rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie gelden en vervangt de nationale Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Wbp was gebaseerd op de Europese Richtlijn gegevensbescherming (Richtlijn). Aan de bepalingen van de AVG wordt nadere invulling gegeven in zogenoemde uitvoeringswetten. De Nederlandse Uitvoeringswet is momenteel bij de Tweede Kamer in behandeling.

Read More
AdvertisingDaniël Haije