De plantaardige zuivelvariaties van Alpro: soja in het zuivelschap?

De (plantaardige) zuivelindustrie houdt de gemoederen nog even bezig. Het Europese Hof van Justitie oordeelde afgelopen zomer dat de beschermde termen ‘melk’, ‘yoghurt’ of ‘room’ niet mogen worden gebruikt als naam of als aanduiding voor een niet-zuivelproduct. De benaming ‘sojamelk’ is sindsdien een no-go. Maar hoe zit de vork in de steel wanneer wordt vermeld dat een product een variatie is op yoghurt, of een alternatief voor zuivel?

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
IJskoude bubbels op het nieuwe jaar

Dat de champagneboeren (terecht) trots zijn op hun bubbelende drankje weten we. Met veel vechtlust verzetten zij zich indien nodig tegen “nepchampagnes” die niet uit de Champagnestreek komen of niet op de traditionele manier zijn geproduceerd. De naam Champagne is immers niet zomaar als Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) beschermd.

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
Waarschuwing: in NL wordt nu ook begonnen met het aanpakken van illegaal downloaden

In de landen om ons heen was het al gebruikelijk dat ook particulieren aangesproken worden op hun illegaal downloadgedrag en serieuze boetes opgelegd krijgen. In de Staatscourant was onlangs te lezen dat Dutch FilmWorks van de Autoriteit Persoonsgegevens nu ook toestemming heeft gekregen om de IP-adressen te verzamelen van particulieren die illegaal hun films en series downloaden.

Read More
Tofumelk mag geen melk heten!

What’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout!

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
De opvoedtips van SIRE: de meningen (mogen) verschillen!

Ongeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame?

Read More
AdvertisingDaniël Haije
Valt over smaak te twisten?

Er was eens een geschil over frieten, diepgevroren frieten wel te verstaan. J.R. Simplot Company heeft een modelregistratie voor verschillende gedraaide vormen. McCain Foods gaat diepgevroren aardappels ‘Rustic Twist’ verkopen, die qua uiterlijk daar veel van weg hebben. Modelinbreuk of niet?

Read More
Online verkoop zuigelingenvoeding: Foodwatch versus webshops

Commerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije