Nieuws uit Europa: het Europees Parlement stemde op 17 april 2019 vóór aanpassing van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken. Belangrijkste wijziging: veel hogere maximumboetes bij onder meer misleidende reclame.
Read MoreEr is vaak discussie over de herkenbaarheid van reclame. Zo worden informatieve brochures over brandveiligheid of het aantal inbraken in de buurt door de brievenbus gegooid en blijken die vervolgens gericht te zijn op de verkoop van rookmelders en alarmsystemen. Dit soort “informatieve reclame” is vrij gebruikelijk en uiteindelijk is vaak duidelijk welke onderneming aan u een rookmelder probeert te verkopen.
Read MoreTijgernootjes – een begrip voor iedere zichzelf respecterende borrelaar. En nu is er het vonnis in de zaak Frito-Lay (Tijgernootjes) v. Intersnack (Girafnootjes). Smullen voor liefhebbers van het intellectuele-eigendomsrecht (no pun intended, alsjeblieft zeg*). Wat was het geval?
Frito-Lay brengt sinds 1993 Tijgernootjes op de markt; pinda’s, voorzien van een krokant jasje. Zij doet dat onder het merk Duyvis.
Frito-Lay heeft niet alleen het merk Duyvis. Zij heeft ook het woord “Tijgernootjes” als merk geregistreerd, en heeft ook merken die het uiterlijk van de Tijgernootjes moeten beschermen. Enter de Girafnootjes. Sinds 2015 produceert Intersnack deze nootjes. Ze worden bij Aldi verkocht.
Girafnootjes lijken op Tijgernootjes, vindtFrito-Lay. Het begint al bij de aanduiding “Girafnootjes”. Een tijger en eengiraf – dat is toch bijna hetzelfde? Beide zijn “exotische wilde dieren metgeelbruine huid met camouflagepatroon”, is het niet? En dan het uiterlijk vande noten zelf. Identiek, vindt Frito-Lay.
Read MoreHet gebeurt niet vaak dat het aannemen van een EU richtlijn als wereldnieuws wordt beschouwd, maar dat er een nieuwe auteursrechtrichtlijn komt was niet te missen. Grote nieuwssites, journalen en talloze blogs en vlogs bespraken artikel 17 (voorheen artikel 13) en het zogenaamde “uploadfilter”.
Read MoreGelukkig is het inmiddels duidelijk: als een influencer heel positief is over een product, maar de betreffende fabrikant heeft helemaal niets van doen met die influencer (geen betaling voor de positieve post, het product is ook niet gesampled), dan valt het onder de vrijheid van meningsuiting waarbij de strenge regels van het reclamerecht niet gelden. De Reclamecode Social Media is niet van toepassing. Het is niet nodig om zo’n positieve post te voorzien van bijvoorbeeld de vermelding ‘#adv.’
Read MoreKENNISPARTNER-COLUMN VMT - Heel herkenbaar: je zou eigenlijk willen weten hoe het zit met net die ene verordening, wetgeving of jurisprudentie. Maar het komt er niet van om het uit te zoeken. Het liefst zou je wel even van je advocaat het naadje van de kous willen horen.
Read MoreMenig ouder kent de situatie: je kind wil juist heel graag dat je de koekjes koopt met zijn Minion-held op de verpakking, of die Dora The Explorer. Dit was de Alliantie Stop Kindermarketing een doorn in het oog en gaat nu veranderen. Al veel langer gelden strenge regels voor reclame voor levensmiddelen: ze mogen niet gericht zijn op kinderen tot en met 12 jaar.
Read MoreMathijs Peijnenburg is op 13 februari 2019 in de rechtbank Amsterdam beëdigd als advocaat en zet als advocaat-stagiair zijn loopbaan bij ons kantoor voort. Na een geslaagde student-stage bleef Mathijs Peijnenburg als juridisch medewerker aan Hoogenraad & Haak verbonden. In die functie heeft hij zich in korte tijd onmisbaar gemaakt.
Read MoreVoor alcoholreclame gelden specifieke, strenge regels die onder andere in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) zijn vastgelegd. Een veelgestelde vraag: hoe ga je om met een reclame waarin wél alcohol voorkomt, maar waarin een ander product of een andere dienst dan alcohol wordt aangeprezen?
Read MoreOp platforms als Facebook en Instagram wordt steeds meer geadverteerd. Een deel van deze advertenties is afkomstig van partijen die volgens een vast patroon namaakartikelen aanbieden. Onlangs heeft de Amsterdamse voorzieningenrechter besloten dat Facebook onrechtmatig handelt tegenover Tommy Hilfiger door advertenties ter promotie van namaakartikelen op haar platforms Facebook en Instagram (die voldoen aan bepaalde specifieke kenmerken) toe te staan
Read MoreBreng je een gezondheidsproduct op de markt waarin kruiden zitten en wil je in reclame iets zeggen over de werking van dat kruid? Dat mag. Maar … in de reclame-uitingen moet wél een voorbehoud gemaakt worden. De werking van botanicals is immers nog niet door EFSA en de Europese Commissie vastgesteld. In Brussel liggen wegens bewijsissues de wetenschappelijke botanicaldossiers nog op behandeling te wachten. En dat moet aan het publiek worden meegedeeld.
Read MoreVandaag kreeg Hoogenraad & Haak bezoek van een groep enthousiaste masterstudenten van de rechtswinkel Clinic Law Incubator. Zij helpen particulieren en kleine ondernemingen met juridisch advies over onder meer intellectueel-eigendomsrecht, mediarecht, privacyrecht en consumentenrecht. De studenten van Clinic bezoeken regelmatig aangesloten advocatenkantoren.
Read MoreSinds 15 oktober geldt een reclamecode voor medische cosmetische behandelingen: de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (“CCBA”). Wie reclame maakt voor bijvoorbeeld een botoxbehandeling of een ooglidcorrectie, moet voldoen aan deze code. De code is ook van toepassing op reclame voor de klinieken die de behandelingen verzorgen.
Read MoreGaos B.V. houdt sinds jaren de domeinnaam < ok.nl >.: een lekker korte domeinnaam die zij in de toekomst voor iets moois wil gaan inzetten. Bijvoorbeeld voor een positief gerichte website waarop allemaal mooie dingen worden beschreven; er is al zo veel negativiteit in de wereld. Het heeft de bestuurder van Gaos alleen aan tijd ontbroken om dit voornemen ook daadwerkelijk uit te voeren. FuelPlaza, de exploitant van 'OK' tankstations, claimt een beter recht op de domeinnaam.
Read MoreOf auteursrecht kan rusten op een portret dat door een algoritme is gemaakt vroeg niemand zich af toen het portret ‘Edmond de Belamy’ in oktober jl. door Christie’s geveild werd. Daar ging het vooral om de vraag hoeveel het portret waard zou zijn, wetende dat het niet gemaakt is door een beroemde schilder, maar door een computer.
Read MoreMooi nieuws! Onze kantoorgenoot Sarah Arayess heeft vandaag de Wim Mak BMM Award gewonnen. Sarah krijgt deze prestigieuze prijs voor haar artikel "Claimcultuur: over levensmiddelenrecht en merken".De Wim Mak BMM Award is ingesteld door de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht (BMM).
Read MoreWie aan tafel zit in een restaurant wordt omgeven door auteursrechtelijk beschermde werken: de kunst aan de muur, het logo van het restaurant op de menukaart en in sommige gevallen zelfs de tafels en stoelen waaraan wordt gedineerd. Maar hoe zit het met de auteursrechtelijke bescherming van het allerbelangrijkste in datzelfde restaurant: de smaak van de gerechten en dranken? Deze vraag hield de gemoederen in IE-land de afgelopen tijd flink bezig. Op 13 november kwam het Hof van Justitie van de EU met het verlossende woord: smaak is niet auteursrechtelijk beschermd.
Read MorePakken we even een uber (taxi)? Mag ik een Spa rood (bruiswater)? Stuur je een tikkie (betaalverzoek)? Het kan er zo makkelijk insluipen. Je verzint een nieuw product of nieuwe dienst, hebt groot succes, en voordat je het weet wordt het soort product of dienst met die merknaam aangeduid. Groot compliment natuurlijk, want je hebt een duidelijke trend gezet.
Read MoreKent u ze nog? Het blauwe en groene vinkje op verpakkingen van levensmiddelen. Sinds 2006 werden deze symbolen gebruikt om consumenten te helpen gezondere producten te kiezen. Na 10 jaar was de koek op: de vinkjes zouden langzaam uit de schappen verdwijnen. Sinds 18 oktober jl. mogen geen nieuwe producten met vinkjes meer worden geproduceerd.
Read More