Posts in Food
Het blijft een hot topic: vleesbenamingen voor plantaardige alternatieven

De Vegetarische Slager scoort de ene hit na de andere: van vegetarische kipstuckjes tot vegan petit filet a l’Americain, de Nederlander weet de vleesvervangers steeds beter te vinden. Recentelijk ontving de Reclame Code Commissie een klacht over een radiocommercial waarin BBQ koning Jord Althuizen kookt met de vegan Bofkipburger van het populaire vleesvervangermerk.

Read More
Food, AdvertisingDaniel Haije
Herkomstvermelding is hot

Kijk nog maar even goed naar die verpakkingen met vlaggetjes en vrolijke landen-kleuren. Die gaan steeds meer verdwijnen. Waarom? Strenge etiketteringsregels eisen dat een disclaimer wordt gebruikt als het primaire ingrediënt uit een ander land komt dan door de teksten of symbolen op de verpakking wordt gesuggereerd. Het werkelijke land van oorsprong moet dan óók op de verpakking staan, in hetzelfde gezichtsveld.

Read More
Advertising, FoodDaniel Haije
Mogen vegans margarine met vitamine D eten?

Tegenwoordig eet bijna iedereen minstens één dag per week vegetarisch. Ook zijn er mensen – veganisten of vegans – die een volledig plantaardig dieet hebben en dus ook geen dierlijke producten als kaas, eieren of honing eten. Maar waar vallen schimmels en gisten in dit plaatje? Kunnen we deze micro-organismen aanmerken als plantaardig of zijn ze dierlijk van aard? Deze vraag werd in hoger beroep voorgelegd aan het College van Beroep van de Reclame Code Commissie.

Read More
FoodDaniel Haije
De asterisk, broodnodig bij een generieke gezondheidsclaim

Marketing gebruikt graag een algemene, ‘generieke’ gezondheidsclaim. Dat bekt lekkerder. Bijvoorbeeld: ‘voel je fit’. Dat mág volgens de Claimsverordening, mits deze gepaard gaat met een specifieke, toegelaten, gezondheidsclaims (bijvoorbeeld: ‘vitamine C draagt bij aan een normale energiehuishouding’). Maar wat houdt dat ‘gepaard gaan met’ in? Hoe dichtbij moet de specifieke claim staan: direct ernaast, of ergens op dezelfde zijde van de verpakking? Mag het ook op de achterzijde?

Read More
Misleidende food verpakkingen: waar gaat het heen?

Op 7 november gingen de NVWA (handhaver), VWS (wetgever), de levensmiddelenbranche FNLI, de Consumentenbond en de advocatuur met elkaar in gesprek op het Jaarcongres Voedselveiligheid en –integriteit. De hele levensmiddelenbranche keek mee. Als advocaat sprak ik in een panel met Inge Stoelhorst van VWS. Later sloten Yvonne Huigen (NVWA) en Marloes Kneppers (FNLI) zich bij de discussie aan.

Read More
FoodDaniel Haije
‘Volkoren’-producten vol koren? Lang niet altijd!

De decembermaand staat alweer bijna voor de deur. Om je van je beste kant te laten zien bij het kerstdiner of op een oud en nieuwfeestje probeer je gezondere keuzes te maken. Zo kies je er bijvoorbeeld voor om minder vlees te eten en vervang je beschuit door de volkorenvariant. Wat blijkt? Het volkorenbeschuit in je mandje bestaat niet volledig uit volkorenmeel, maar bevat ook ander tarwemeel. Hierdoor is je beschuitje misschien wel minder gezond dan je dacht.

Read More
FoodDaniel Haije
Verpakking margarine ‘Eat Plants. Not Palm please’ is misleidend

The Flower Farm misleidt de consument door op haar margarineverpakking te zeggen dat palmolie tropisch regenwoud verwoest. Verder mag The Flower Farm in haar TVC niet zeggen dat door palmolie Orang Oetans worden uitgeroeid. Ook de oproep dat de consument door het kopen en eten van The Flower Farm margarine per gezin tot 30 m2 regenwoud redt, is misleidend en een verboden milieuclaim.

Read More
FoodDaniel Haije