Annotatie bij uitspraak rechtbank Rotterdam (Heksenkaas B.V. / VWS)
Read MoreHet Amerikaanse bedrijf WhatsApp Inc. verloor op 22 november 2016 de rechtszaak die zij had aangespannen tegen de Autoriteit Persoonsgegevens nadat deze een sanctiebesluit aan WhatsApp had opgelegd. WhatsApp had volgens de Autoriteit Persoonsgegevens de Wet bescherming persoonsgegevens overtreden, nu zij van haar Nederlandse gebruikers op Nederlandse smartphones wél persoonsgegevens verwerkt (en niet enkel doorvoert), en daarbij geen Nederlandse ‘vertegenwoordiger’ heeft aangewezen.
Read MoreAnnotatie bij College van Beroep 100% Xylitol interpretatie Teekanne
Read MoreOp 1 november jl. is Daniël Haije benoemd tot voorzitter van de Vereniging voor Reclamerecht (VvRr).
Read MoreMarket Food Group is de houder van het woordmerk ‘Bakkerij ’t Stoepje’. Het bedrijf is bekend van die grote gele vrachtwagens met rode letters. MFG levert banketwaren (waaronder brood) aan haar franchisenemers en anderen. Vaak zijn dat marktkooplui.
Read MoreTobias McFadden is bedrijfsleider van een onderneming in licht- en geluidsmateriaal. Als extra service biedt McFadden een openbaar wifi-netwerk aan zodat men in de buurt van de zaak gratis kan internetten. Sony Music heeft ontdekt dat via dit netwerk zonder toestemming een muziekwerk is geüpload en stuurt een brief.
Read MoreNa alle ophef over het ‘blauwe vinkje’ (bewuste keuze), het mindere broertje van het ‘groene vinkje’ (gezondere keuze) heeft de Stichting Ik kies Bewust besloten dat het blauwe vinkje sinds 1 augustus jl. niet meer is toegestaan op ‘producten met kindermarketing’.
Read MoreIn de TVC van Albert Heijn voor brood met het ‘Broodnodig’ label vertelt Bakker Patrick trots dat zijn verse brood alleen het broodnodige bevat. Klager is boos, want hij heeft op het etiket ontdekt dat het meergranenbrood ook dextrose bevat, en dat is nu juist niet broodnodig.
Read MoreMet de recente Hof van Justitie uitspraak Innova Vital hebben we weer een (toekomstige) klassieker te pakken: de strenge regels uit de Claimsverordening zijn óók van toepassing op commerciële communicatie vanuit levensmiddelenbedrijven naar beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg.
Read MoreAllergeenvrij, wat betekent dat nu eigenlijk? Dat vroegen klagers zich ook af bij het zien van de claims (100%) allergeenvrije tomaten-, en groentesoep en allergeenvrij vlees op internet. Klagers stappen naar de Reclame Code Commissie (RCC).
Read MoreSnackfabrikant De Vries brengt al sinds 1984 de snack MEXICANO op de markt (rechts). Zowel de naam als de vorm is als Beneluxmerk voor snacks geregistreerd. Huismerkleverancier Bakx maakt en verkoopt in de Benelux een vergelijkbare snack, de Brasero.
Read MoreZijn Goody Good Stuff snoepjes beter of gezonder dan ander snoep? Op de website staat dat het alleen natuurlijke aroma’s en kleurstoffen bevat. Klager vindt de naam Goody Good Stuff misleidend: het bevat evenveel suiker als ander snoep.
Read MoreDe grote lol van het internet ligt erin dat je makkelijk kunt linken naar een andere website. Die mogelijkheid moet niet zo maar worden beperkt – dat zou in strijd zijn met grondrechten als de uitingsvrijheid en de vrijheid van informatie. Maar mag je zo maar linken naar een website waarop auteursrechtelijk beschermd werk staat – een filmpje, een foto, een tekst?
Read MoreYouTube kan voor adverteerders fantastisch zijn. Op basis van de profielgegevens van de YouTube-kijkers kun je ze reclames wel of niet voorschotelen. Mooie targeting van je doelgroep. Dat dacht ook McDonald’s, die een lekker griezelige commercial lanceerde op YouTube: onheilspellende filmmuziek, een verlaten landhuis, een vrouw die tot haar schrik geconfronteerd wordt met de spookachtige gedaante van een jong meisje.
Read MoreIn juli 2016 is Stephanie Reinders Folmer ons kantoor komen versterken als juridisch medewerker. Zij ondersteunt de advocaten van Hoogenraad & Haak in de volle breedte van de praktijk.
Read MoreAnnotatie IER nr. 4, 2016 - Sunweb - Algarve - 8 maart 2016
Read MoreDe afgelopen tijd heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek gedaan naar prijsvermelding in autoreclame. De uitkomst: de ACM vindt dat de autobranche duidelijker moet zijn over autoprijzen. Met name de wijze waarop de branche omgaat met “autorijklaarkosten” is de ACM een doorn in het oog.
Read More