Europees verbod daardoor toegankelijker - G-Star/Cofemel, over auteursrecht en modelrecht op productvormgeving.
Read MoreKan de persoon in het zwembad van “Portrait of an Artist” een zwembroek van Louis Vuitton dragen en mag er een fles Dom Pérignon op de tafel van Het Laatste Avondmaal van Da Vinci staan? Kortom: mag je gebruik maken van het merk van anderen in een artistieke uiting?
Read MoreThe Flower Farm misleidt de consument door op haar margarineverpakking te zeggen dat palmolie tropisch regenwoud verwoest. Verder mag The Flower Farm in haar TVC niet zeggen dat door palmolie Orang Oetans worden uitgeroeid. Ook de oproep dat de consument door het kopen en eten van The Flower Farm margarine per gezin tot 30 m2 regenwoud redt, is misleidend en een verboden milieuclaim.
Read MoreNew York Pizza prijst haar nieuwe bloemkoolbodem aan. De storm van protesten op social media was groot. Inmiddels heeft de Reclame Code Commissie (RCC) haar oordeel gegeven. Het Youtube-filmpje is prima en mag online blijven.
Read MoreEen onderneming elders in de EU gebruikt zonder toestemming jouw Uniemerk in een online advertentie. De advertentie is gericht op het Nederlandse publiek. Kun je als Nederlandse merkhouder de inbreukmaker voor de Nederlandse rechter slepen? Het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ) geeft in zijn arrest AMS Neve/Heritage Audio het antwoord: jazeker.
Read MoreOp 27 augustus 2019 lanceerde de Stichting Reclame Code (SRC) een campagne onder de naam "#Ad. Herken de reclame op internet". Doel: het onderstrepen van het belang van transparantie rondom reclame via social media.
Read MoreMag je een merk opnieuw registreren als het vijf jaar niet is gebruikt? Dan kan het merk immers vervallen worden verklaard. Of laat de regelgeving zo’n herhaald depot niet toe? In de zaak Pelican had het Gerecht in 2012 al beslist dat een depot niet exact mag worden herhaald, tenminste niet als het doel bij het identieke depot is om de regels voor gebruik te omzeilen. In de zaak MONOPOLY heeft de Kamer van Beroep die zienswijze nu genuanceerd.
Read MoreBij parallelhandel gaat het om handel in originele producten. Maar omdat de producten bestemd zijn voor een andere markt (niet Europa) worden ze goedkoop ingekocht. Uiteindelijk worden deze parallel-geïmporteerde producten dan toch in Europa, tegen lagere prijzen en niet via het officiële distributiekanaal, aangeboden.
Read MoreLachgas is op dit moment een hot topic. De straat is bezaaid met patronen en ballonnen. Heel wat gemeentes hebben de partydrug al op bepaalde evenementen en locaties verboden. In Amsterdam is inmiddels een heuse “lachgaskoning”, die met zijn onderneming, Ufogas, op billboards reclame maakt voor lachgas-ballonnen. Het toenemende gebruik van lachgas is omstreden.
Read MoreEen merkhouder moet het merk binnen vijf jaar na de inschrijving normaal gaan gebruiken, anders kan de inschrijving worden doorgehaald. Voor Viridis Pharmaceutical is dit een probleem, want de klinische proeven voor haar geneesmiddel zijn nog niet afgerond. En dus kan zij haar merk VIRIDIS nog niet gebruiken.
Read MoreAlle kunstwerken van Rembrandt verzameld in één museum? Dat kan niet, dat weet toch iedereen? Toch wekte de enorme banner “ALL THE REMBRANDTS UNTIL 10 JUNE 2019” op de gevel van het Rijksmuseum bij een bezoeker de illusie dat deze utopie werkelijkheid was geworden. Wat bleek: de tentoonstelling bevat alleen de werken uit de eigen collectie van het Rijksmuseum.
Read MoreEen herkenbare muzieksample (hoe kort ook) mag je niet gebruiken zonder de toestemming van de fonogrammenproducent (de eigenaar van de opname). Zo besliste de Grote Kamer van het Hof van Justitie van de Europese Unie (15 rechters) op 29 juli 2019 in al zijn wijsheid dat. Persbericht van het HvJ hier.
Read MoreReclame-uitingen van medische hulpmiddelen bevatten vaak claims over de werking van het product. Zo ook de televisiecommercial voor A. Vogel Extra Intensief oogdruppels: “Verzacht je droge ogen. A. Vogel oogdruppels geeft langdurige bevochtiging en verlichting.” Mag die claim worden gemaakt?
Read MoreWe horen het vaak: je hebt een goed idee voor een boek/app/film/spel en je wil er voor zorgen dat niemand anders ermee aan de haal gaat. Wordt jouw idee of concept beschermd door het auteursrecht? Het korte antwoord is nee. De bescherming die het auteursrecht biedt, is alleen bestemd voor de zogenaamde uitdrukkingsvorm van het idee of concept.
Read MoreDe september-editie van ons kwartaalnieuws Reclame | IP | Food Law is uit! Benieuwd wat de specialisten van Hoogenraad & Haak de afgelopen periode opviel in de wereld van reclame, intellectuele eigendom en levensmiddelenrecht? Lees dan snel verder. Voel je vrij om ons feedback te sturen – dat vinden we leuk! Je vindt ons NIEUWS hier.
Read MoreHealth, beauty & food law is het werkterrein van Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Jacobine van Beijeren (Loyens & Loeff). Een actueel rechtsgebied, dat nauw verwant is aan de dynamische wereld van de reclame. “Het interessantst zijn de ‘borderlineproducten’.”
Read MoreAdvocaat Moïra Truijens is vanaf 1 september 2019 benoemd tot partner bij het Amsterdamse IP-nichekantoor Hoogenraad & Haak. Moïra richt zich vooral op geschillen over merken, vormgeving en techniek (octrooirecht). Zij werkt voor zowel internationale concerns als voor mkb-bedrijven. Moïra’s cliënten zijn voornamelijk actief in fashion, design en innovatie.
Read MoreEr komen nieuwe Europese regels voor het op de markt brengen van dual quality-producten: producten van hetzelfde merk en met dezelfde verpakking, maar met een verschillende kwaliteit per lidstaat. Worden de regels strenger, of loopt het wel los?
Read More“Tot wel 30% korting op alles*”, “KORTING OP HÉÉL DE SITE*, wees snel!”. Het zijn bekende kreten op websites, in mailboxen en op folders. Betekent het gebruik van de woorden “alles” en “HÉÉL” dan ook dat er daadwerkelijk korting op alles wordt gegeven of is het nog mogelijk uitzonderingen te maken?
Read More