Sinds maandag verzorg ik Denk-lijsttrekker Tunahan Kuzu. Digitaal althans, via de Zondag Met Lubach Kamergotchi-app. Met gepaste trots meld ik u dat het goed gaat met Kuzu. Ik voorzie hem met regelmaat van eten, liefde en ideeën, waardoor hij in leven blijft en zelfs een glimlach op zijn gezicht te zien is.
Read MoreConsumenten die een klacht willen indienen over een bedrijf kunnen terecht op de website klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De insteek is dat de klager via dit online klachtenplatform samen met het bedrijf tot een oplossing komt.
Read MoreDe RCC en het CvB oordelen de laatste tijd opvallend streng in zaken over goede smaak en fatsoen. Twee voorbeelden.
Read MoreIs het je al opgevallen dat auto’s sinds 1 november 2016 een paar duizend euro duurder lijken? Dat komt door een handhavingsactie van de Autoriteit Consument & Markt, gericht op de autobranche.
Read MoreOp de valreep van 2016 kwam vanuit de RCC nog een uitspraak over de Reclamecode Social Media (RSM). In de hoofdrol wederom Mascha Feoktistova (Mascha).
Read MoreAnnotatie bij uitspraak rechtbank Rotterdam (Heksenkaas B.V. / VWS)
Read MoreAnnotatie bij College van Beroep 100% Xylitol interpretatie Teekanne
Read MoreOp 1 november jl. is Daniël Haije benoemd tot voorzitter van de Vereniging voor Reclamerecht (VvRr).
Read MoreMarket Food Group is de houder van het woordmerk ‘Bakkerij ’t Stoepje’. Het bedrijf is bekend van die grote gele vrachtwagens met rode letters. MFG levert banketwaren (waaronder brood) aan haar franchisenemers en anderen. Vaak zijn dat marktkooplui.
Read MoreNa alle ophef over het ‘blauwe vinkje’ (bewuste keuze), het mindere broertje van het ‘groene vinkje’ (gezondere keuze) heeft de Stichting Ik kies Bewust besloten dat het blauwe vinkje sinds 1 augustus jl. niet meer is toegestaan op ‘producten met kindermarketing’.
Read MoreIn de TVC van Albert Heijn voor brood met het ‘Broodnodig’ label vertelt Bakker Patrick trots dat zijn verse brood alleen het broodnodige bevat. Klager is boos, want hij heeft op het etiket ontdekt dat het meergranenbrood ook dextrose bevat, en dat is nu juist niet broodnodig.
Read MoreMet de recente Hof van Justitie uitspraak Innova Vital hebben we weer een (toekomstige) klassieker te pakken: de strenge regels uit de Claimsverordening zijn óók van toepassing op commerciële communicatie vanuit levensmiddelenbedrijven naar beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg.
Read MoreAllergeenvrij, wat betekent dat nu eigenlijk? Dat vroegen klagers zich ook af bij het zien van de claims (100%) allergeenvrije tomaten-, en groentesoep en allergeenvrij vlees op internet. Klagers stappen naar de Reclame Code Commissie (RCC).
Read MoreZijn Goody Good Stuff snoepjes beter of gezonder dan ander snoep? Op de website staat dat het alleen natuurlijke aroma’s en kleurstoffen bevat. Klager vindt de naam Goody Good Stuff misleidend: het bevat evenveel suiker als ander snoep.
Read MoreYouTube kan voor adverteerders fantastisch zijn. Op basis van de profielgegevens van de YouTube-kijkers kun je ze reclames wel of niet voorschotelen. Mooie targeting van je doelgroep. Dat dacht ook McDonald’s, die een lekker griezelige commercial lanceerde op YouTube: onheilspellende filmmuziek, een verlaten landhuis, een vrouw die tot haar schrik geconfronteerd wordt met de spookachtige gedaante van een jong meisje.
Read MoreIn juli 2016 is Stephanie Reinders Folmer ons kantoor komen versterken als juridisch medewerker. Zij ondersteunt de advocaten van Hoogenraad & Haak in de volle breedte van de praktijk.
Read MoreAnnotatie IER nr. 4, 2016 - Sunweb - Algarve - 8 maart 2016
Read MoreDe afgelopen tijd heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoek gedaan naar prijsvermelding in autoreclame. De uitkomst: de ACM vindt dat de autobranche duidelijker moet zijn over autoprijzen. Met name de wijze waarop de branche omgaat met “autorijklaarkosten” is de ACM een doorn in het oog.
Read More