Voor alcoholreclame gelden specifieke, strenge regels die onder andere in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) zijn vastgelegd. Een veelgestelde vraag: hoe ga je om met een reclame waarin wél alcohol voorkomt, maar waarin een ander product of een andere dienst dan alcohol wordt aangeprezen?
Read MoreOp platforms als Facebook en Instagram wordt steeds meer geadverteerd. Een deel van deze advertenties is afkomstig van partijen die volgens een vast patroon namaakartikelen aanbieden. Onlangs heeft de Amsterdamse voorzieningenrechter besloten dat Facebook onrechtmatig handelt tegenover Tommy Hilfiger door advertenties ter promotie van namaakartikelen op haar platforms Facebook en Instagram (die voldoen aan bepaalde specifieke kenmerken) toe te staan
Read MoreBreng je een gezondheidsproduct op de markt waarin kruiden zitten en wil je in reclame iets zeggen over de werking van dat kruid? Dat mag. Maar … in de reclame-uitingen moet wél een voorbehoud gemaakt worden. De werking van botanicals is immers nog niet door EFSA en de Europese Commissie vastgesteld. In Brussel liggen wegens bewijsissues de wetenschappelijke botanicaldossiers nog op behandeling te wachten. En dat moet aan het publiek worden meegedeeld.
Read MoreVandaag kreeg Hoogenraad & Haak bezoek van een groep enthousiaste masterstudenten van de rechtswinkel Clinic Law Incubator. Zij helpen particulieren en kleine ondernemingen met juridisch advies over onder meer intellectueel-eigendomsrecht, mediarecht, privacyrecht en consumentenrecht. De studenten van Clinic bezoeken regelmatig aangesloten advocatenkantoren.
Read MoreSinds 15 oktober geldt een reclamecode voor medische cosmetische behandelingen: de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (“CCBA”). Wie reclame maakt voor bijvoorbeeld een botoxbehandeling of een ooglidcorrectie, moet voldoen aan deze code. De code is ook van toepassing op reclame voor de klinieken die de behandelingen verzorgen.
Read MoreHet jaar is al (ruim) halverwege nu het jaarplan van de NVWA is gepubliceerd. Een interessant kijkje in de keuken. De NVWA noemt als kernwaarden: betrouwbaar, onafhankelijk, transparant en professioneel. Uitvloeisel daarvan is het duidelijk maken waar de prioriteiten liggen. Ook is de NVWA bezig met een efficiency-verbetering, o.a. door handmatige stappen te automatiseren.
Read MoreIn een volle zaal uit alle geledingen van de voedingsmiddelenindustrie sprak Ebba Hoogenraad over belangrijke juridische gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Over misleiding: 10 bitterballen in een TVC mág, ook als de verpakking maar 8 bitterballen bevat. Over influencer marketing: de handige 10 gouden regels die Lidl gebruikt als zij producten ter review opstuurt naar vloggers en bloggers. En nog veel meer.
Read MoreVorige week kwam de NRC met een lijstje handige tips voor tijdens de hittegolf. Drink voldoende, slaap niet onder je winterdekbed en help elkaar. Compleet geïnspireerd en gemotiveerd door de woorden van de NRC ging heel Nederland de hittegolf tegemoet. Onderschat de kracht van het lijstje niet. Hier stond namelijk ook tussen: neem geen belangrijke beslissingen gedurende de hitte. Hitte zou voor meer stress en meer agressiviteit zorgen. Je loopt hierdoor het risico dat je beslissingen neemt waar je spijt van krijgt.
Read MoreAdvocaat-generaal Wathelet heeft de auteursrechtelijke bescherming van de smaak van levensmiddelen afgeraden. De belangrijkste overweging is in nr. 60:
Read MoreSoms verwacht, soms onaangekondigd. Vaak nét op het verkeerde moment. Als het tijdelijk een rommeltje is, of als de verantwoordelijke manager een gebroken been heeft en niet aanwezig is. Inspecties van de NVWA – iedereen in de industrie heeft ermee te maken.
Read MoreDe Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De gemiddelde visliefhebber kijkt hier misschien niet raar van op, maar een verontwaardigde consument diende een klacht in bij de RCC.
Read MoreMaatschappelijk verantwoord ondernemen is een hot topic. Niet voor niets dragen steeds meer ondernemingen trots uit “verantwoord”, “klimaatneutraal” en “groen” te zijn. Maar niet iedereen is overtuigd van de oprechtheid van dit soort claims. Zo kwam het dat Varkens in Nood klachten indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC), tegen ING en ABN AMRO.
Read MoreGlenfiddich, Glenlivet, Glen Talloch en Glen Buchenbach zijn allemaal namen van whisky’s, maar slechts enkele daarvan mogen gebruik maken van het predicaat ‘Scotch Whisky’. Scotch Whisky is een zogenaamde beschermde geografische aanduiding (BGA). Hiervan mag alleen gebruik gemaakt worden als de whisky afkomstig is uit Schotland. Glen Buchenbach, een whisky afkomstig uit het Buchenbachtal in Duitsland, valt daarom buiten de boot en maakt geen gebruik van de term Scotch Whisky.
Read MoreFoodwatch is een bekende bij de Reclame Code Commissie. Met enige regelmaat dient de ‘voedselwaakhond’ klachten in over reclame voor voeding. Ditmaal moet de verpakking van M&M’s Peanut & Hazelnut eraan geloven.
Read MoreIn reclame mag je ‘reclametaal’ gebruiken. Zeker bij cosmeticareclame. De consument begrijpt heel goed dat daar vaak ook reclameoverdrijving bij komt kijken. Maar feitelijkheden over de werking moeten kloppen. Sinds de zaak over Biodermal 60+ dag- en nachtcrème bij het College van Beroep van de Reclame Code Commissie weten we nu precies wat de bewijsregels zijn voor een cosmeticaproduct.
Read MoreOp 6 september 2017 had de Rechtbank Amsterdam al geoordeeld dat het gebruik door Picnic van een lookalike van Max Verstappen in een jolig inhaakfilmpje niet door de beugel kan. Max werd door de rechtbank in de gelegenheid gesteld om zijn schade te onderbouwen.
Read MoreIn april oordeelde de Rechtbank Rotterdam in de tandenborstel-fitty tussen Philips en P&G. In een reclamecampagne vergeleek P&G haar Oral-B elektrische tandenborstel met de DiamondClean tandenborstel van Philips. Je raadt het al: Oral-B is flitsend afgebeeld, is “de beste” en “reinigt beter”. Het model van Philips is in het zwart weergegeven en daarbij letterlijk in de schaduw gezet. Philips is niet blij en vordert staking van de campagne bij de kortgedingrechter.
Read MoreVeel landen kennen hun eigen specialiteiten. In Nederland zijn we bekend om onze kazen, zoals de Noord-Hollandse Gouda. Producenten kunnen een Europese bescherming voor hun producten aanvragen. Deze bescherming valt uiteen in drie vormen: de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) en de Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS).
Read More