In augustus heeft Hoogenraad & Haak zich versterkt met de komst van advocaat Lisa Peek. Lisa is gespecialiseerd in intellectueel eigendom, reclame-, marketing- en privacyrecht. Sinds haar beëdiging in 2018 werkte zij bij een vooraanstaand advocatenkantoor in Amsterdam en bij een gespecialiseerd nichekantoor in Utrecht. In haar vrije tijd houdt Lisa van reizen, hardlopen en portrettekenen.
Read MoreGroen, groener, groenst! De consument maakt steeds meer bewuste(re) keuzes voor duurzamere, natuurlijke producten. De levensmiddelenbranche omarmt deze behoefte. Ook kauwgomproducent BenBits adverteert erop los met ‘natuurlijke’ en ‘plasticvrije’ kauwgom. Over en weer dienen concurrenten Perfetti (o.a. Mentos) en BenBits dit jaar klachten in over elkaars reclame.
Read MoreJe verkoopt producten van het merk van een ander. Je wil graag een webshop die gemakkelijk te vinden is voor klanten die geïnteresseerd zijn in dat merk. Daarom gebruik je een domeinnaam waarin dat merk is opgenomen. Mag dat…? Eiser in de Elisabetta Franchi-zaak wel.
Read MoreEen nieuwe nuancering in de klimaatneutraal discussie: Arla zet op haar biologische zuivelproducten dat de melk en yoghurt klimaatneutraal is door te investeren in de aanplant van nieuwe bomen in Afrika. Daarmee bedoelt Arla dat de zuivel klimaatneutraal is omdat het gecertificeerd is volgens het klimaatneutraalkeurmerk CNG (Climate Neutral Group), een gedegen kwaliteitskeurmerk met strenge eisen. Dat keurmerk spreekt van ‘klimaatneutraal’. Mag Arla dat ook zo zeggen? Het College van Beroep maakt onderscheid tussen twee soorten klimaat-neutraal vermeldingen.
Read MoreLegal Counsels van reclamebureaus en grote adverteerders opgelet! Op 13 oktober 2022 organiseert de Global Advertising Lawyers Alliance (GALA) haar jaarlijkse reclamerechtcongres in het Ham Yard Hotel in Londen, met als thema “Global Advertising in an Age of Crisis and Change”.
Read MoreIn juli 2022 werd bij de RCC een klacht ingediend tegen de uitingen ‘alcoholvrij’ en ‘0.0’ van bierbrouwer Liefmans op het etiket en op de website van het biertje Liefmans Fruitesse 0.0. Waarom? Zowel ‘0.0’ als ‘alcoholvrij’ zou misleidend zijn. Het gaat namelijk, zoals ook op de website van Liefmans stond vermeld ten tijde van de klacht, om fruitbier met minder dan 0,05% alcohol. Het bier is dus niet geheel zonder alcohol.
Read MoreAdverteerders mogen een zelf ontwikkeld logo gebruiken in reclame als voldoende duidelijk wordt gemaakt wat met dit logo wordt bedoeld. Dit algemene uitgangspunt werd bevestigd in een recente zaak bij de Reclame Code Commissie (RCC) tussen Unilever en foodwatch. Foodwatch diende een klacht in met de strekking dat het door Unilever ontwikkelde logo ”Responsibly Made for Kids” misleidend zou zijn.
Read MoreBaanbrekend en terecht. Als bij een voedingssupplement een verboden medische claim wordt gemaakt, dan behoort de NVWA een boete te baseren op de levensmiddelenwetgeving (startbedrag € 550). Tot nu toe redeneerde de NVWA dat het bedrijf op basis van de Geneesmiddelenwet een dubbele boete kon worden opgelegd (startbedrag per boete € 150.000). De rechtbank Oost-Brabant motiveert grondig en overtuigend dat de Geneesmiddelenwet in dit geval exit is en hoe het wél zit.
Read MoreEen webshop mag niet beweren dat reviews authentiek zijn als dat niet is onderzocht. En het (laten) plaatsen van nepreviews door webshops is nu per definitie misleidend. Dat volgt uit de nieuwe e-commerceregels die sinds 28 mei 2022 gelden als gevolg van de implementatie van de Moderniseringsrichtlijn (2019/2161).
Maar hoe bewijs je dat een review nep of echt is?
Read MoreTalloos zijn de uitingen over duurzaamheid, en ook talloos de uitspraken van de Reclame Code Commissie over dit onderwerp. Hier wat tips en grote lijnen om door de duurzame/groene/eco-bomen het bos te kunnen zien.
Read MoreOp 17 mei 2022 publiceerde het Commissariaat voor de Media (CvdM) de nieuwe Beleidsregel kwalificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2022. Heel kort samengevat: per 1 juli 2022 moeten vloggers met 500.000 of meer volgers zich registreren bij het CvdM, zich aansluiten bij de Stichting Reclame Code, zich aanmelden bij NICAM en zich houden aan de regels uit de Mediawet (waaronder de ook vernieuwde beleidsregels van het CvdM over sponsoring en productplaatsing).
Read MoreNutri-Score is een vrijwillig voedselkeuzelogo voor levensmiddelen dat consumenten helpt gezondere keuzes te kunnen maken bij hun aankopen binnen een productgroep. Nutri-Score is nog niet officieel geïntroduceerd in Nederland, dit gebeurt naar verwachting nog in 2022. Nutri-Score is al wél te vinden in de winkelschappen, in het kader van pilots en omdat Nutri-Score ook in het buitenland al in gebruik is.
Read MoreSmaak is subjectief en daarom kan het niet auteursrechtelijk beschermd worden, zo luidde het arrest in de Heksenkaaszaak. In deze Reclame Code Commissiezaak gaat het niet over het auteursrecht op smaak, maar over de verwachting van de smaak van een koekje op basis van de verpakking.
Read MoreBijna 15 jaar lang was ons kantoor gevestigd in het Emerald House, onder de rook van het Okura Hotel. Alles was er: vergaderzalen, comfy kamers, computers, sta-bureaus, een kopieerapparaat, een tamelijk psychedelische graffiti van een geisha in oudhollandse klederdracht en redelijke koffie. Toch werd het zo langzaamaan tijd voor iets nieuws.
Read MoreReclame voor een voedingsmiddel gericht op kinderen, hoe zit dat ook alweer? Foodwatch ging ten strijde tegen kinderreclame voor McDonald’s Happy Meal op Instagram en YouTube. De learnings.
Kinderidolen gericht op de hele kleintjes (kinderen tot en met 6 jaar) mogen nooit voorkomen in reclame voor voedingsmiddelen (inclusief verpakkingen en point-of-sale (POS)-materiaal). Maar hoe zit het met oudere kinderen en hún idolen?
Read MoreDe suikervrije fritessaus in een 100% recyclebare fles van Remia lag onder vuur in een uitspraak van de Voorzitter van de Reclame Code Commissie (RCC). In de televisiecommercial van Remia komen twee absolute claims voor: “0% suiker” en “100% recyclebaar”. In de tag-on is te zien dat het etiket van de petfles wordt verwijderd, met daarbij de tekst “100% recyclebare petfles. Wel even ritsen om te kunnen recyclen.” De klacht wordt afgewezen.
Read MoreZespri maakte met de actie ‘Fruit een lekkere buit’ op basisscholen reclame voor haar Zespri kiwi’s. Kinderen konden in de klas stickers van deze kiwi’s op een poster plakken om speelballen bij elkaar te sparen. Maar dat gaat mis; deze manier van reclame maken is niet toegestaan volgens de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB). Opvallend is dat zij beide een andere redenering hanteren.
Read More‘Champagne’ is een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Een BOB beschermt een product tegen namaak en misbruik. Maar hoe ruim moet deze bescherming worden opgevat? Uitermate ruim! Dat blijkt maar weer eens uit een recente uitspraak van het Hof van Justitie over een Spaanse tapasbar genaamd Champanillo.
Read MoreVoor alcoholreclames gelden strenge regels. Het drankmerk Frank Seltzer werd twee keer op het matje geroepen bij de Reclame Code Commissie (RCC) voor een abri-poster waarop een meisje is afgebeeld met een alcoholhoudende drank.
Read MoreIn Europa zijn de etiketteringsregels geharmoniseerd in de VIC VO 1169/2011. Lidstaten hebben de verplichting om de onderlinge interpretatieverschillen zo klein mogelijk te houden. In de praktijk wisselt dit per onderwerp. In dit artikel drie cases uit Nederland en België waarin harmonisatie op verschillende manieren wordt geduid. Waar knelt het in de praktijk en waar niet?
Read More