Het is voorjaar! De tijd waarin Chambers en World Trademark Review hun advocatenranglijst bekend maken. Een bloemlezing uit de prachtige commentaren over Hoogenraad & Haak.
Read MoreGoed nieuws: na een zeer geslaagde student-stage is Myrna Teeuw ons kantoor als juridisch medewerker komen versterken.
Read MoreVoorlopig mogen zogeheten botanical producten een gezondheidsclaim maken voor bijvoorbeeld een vitaminesupplement. Dit ondanks dat EFSA de bijbehorende wetenschappelijke dossiers nog steeds niet heeft beoordeeld.
Read MoreDe Vegetarische Slager scoort de ene hit na de andere: van vegetarische kipstuckjes tot vegan petit filet a l’Americain, de Nederlander weet de vleesvervangers steeds beter te vinden. Recentelijk ontving de Reclame Code Commissie een klacht over een radiocommercial waarin BBQ koning Jord Althuizen kookt met de vegan Bofkipburger van het populaire vleesvervangermerk.
Read MoreOok een YouTube-filmpje over hoe goed superfood is, en dat je beter geen tarwe kunt eten, kan reclame zijn. En dan… mag je opeens heel veel minder zeggen. Tarwe ongezond? Stoppen met tarwe en meer superfoods eten en drinken? Vergeet het maar. Dat is misleidend. En jaagt bovendien angst aan.
Read MoreIn het merkenrecht bestaat de regel dat beschrijvende aanduidingen niet als merk mogen worden gemonopoliseerd. Deze aanduidingen moeten voor iedereen vrijgehouden worden. Zo kan het woord “Apple” geen merk voor appels zijn.
Read MoreKijk nog maar even goed naar die verpakkingen met vlaggetjes en vrolijke landen-kleuren. Die gaan steeds meer verdwijnen. Waarom? Strenge etiketteringsregels eisen dat een disclaimer wordt gebruikt als het primaire ingrediënt uit een ander land komt dan door de teksten of symbolen op de verpakking wordt gesuggereerd. Het werkelijke land van oorsprong moet dan óók op de verpakking staan, in hetzelfde gezichtsveld.
Read MoreTegenwoordig eet bijna iedereen minstens één dag per week vegetarisch. Ook zijn er mensen – veganisten of vegans – die een volledig plantaardig dieet hebben en dus ook geen dierlijke producten als kaas, eieren of honing eten. Maar waar vallen schimmels en gisten in dit plaatje? Kunnen we deze micro-organismen aanmerken als plantaardig of zijn ze dierlijk van aard? Deze vraag werd in hoger beroep voorgelegd aan het College van Beroep van de Reclame Code Commissie.
Read MoreDat Italiaanse vlaggetje op de verpakking, een foto van de Eiffeltoren, de naam Goudse stroopwafels. Verpakkingen worden opgevrolijkt met herkomstvermeldingen. Zo weet de consument waar het product vandaan komt. Maar als de ingrediënten (een keertje) uit een ander land komen, is Leiden in last. Dan moet op de verpakking óók het echte land van herkomst worden vermeld.
Read MoreMarketing gebruikt graag een algemene, ‘generieke’ gezondheidsclaim. Dat bekt lekkerder. Bijvoorbeeld: ‘voel je fit’. Dat mág volgens de Claimsverordening, mits deze gepaard gaat met een specifieke, toegelaten, gezondheidsclaims (bijvoorbeeld: ‘vitamine C draagt bij aan een normale energiehuishouding’). Maar wat houdt dat ‘gepaard gaan met’ in? Hoe dichtbij moet de specifieke claim staan: direct ernaast, of ergens op dezelfde zijde van de verpakking? Mag het ook op de achterzijde?
Read MoreThe Flower Farm moet definitief haar verpakking aanpassen. De ontbossingsclaim op haar ‘smeerboter zonder palmolie’ is misleidend. Het College van Beroep bevestigde in hoger beroep dat de tekst op het margarinekuipje EAT PLANTS, NOT PALM PLEASE onjuist is.
Read MoreDit is een ode aan de asterisk. Dat bekende sterretje dat je zo vaak vindt op een verpakking of in een reclame-uiting vlak boven een woord. En dan moet je op zoek naar het tweede sterretje, vaak op de achterzijde van de verpakking, of helemaal onderaan de advertentie. Daar vind je de uitleg, of de beperkende voorwaarden. Mag je een asterisk gebruiken op levensmiddelen?
Read MoreOp 7 november gingen de NVWA (handhaver), VWS (wetgever), de levensmiddelenbranche FNLI, de Consumentenbond en de advocatuur met elkaar in gesprek op het Jaarcongres Voedselveiligheid en –integriteit. De hele levensmiddelenbranche keek mee. Als advocaat sprak ik in een panel met Inge Stoelhorst van VWS. Later sloten Yvonne Huigen (NVWA) en Marloes Kneppers (FNLI) zich bij de discussie aan.
Read MoreDe decembermaand staat alweer bijna voor de deur. Om je van je beste kant te laten zien bij het kerstdiner of op een oud en nieuwfeestje probeer je gezondere keuzes te maken. Zo kies je er bijvoorbeeld voor om minder vlees te eten en vervang je beschuit door de volkorenvariant. Wat blijkt? Het volkorenbeschuit in je mandje bestaat niet volledig uit volkorenmeel, maar bevat ook ander tarwemeel. Hierdoor is je beschuitje misschien wel minder gezond dan je dacht.
Read MoreThe Flower Farm misleidt de consument door op haar margarineverpakking te zeggen dat palmolie tropisch regenwoud verwoest. Verder mag The Flower Farm in haar TVC niet zeggen dat door palmolie Orang Oetans worden uitgeroeid. Ook de oproep dat de consument door het kopen en eten van The Flower Farm margarine per gezin tot 30 m2 regenwoud redt, is misleidend en een verboden milieuclaim.
Read MoreNew York Pizza prijst haar nieuwe bloemkoolbodem aan. De storm van protesten op social media was groot. Inmiddels heeft de Reclame Code Commissie (RCC) haar oordeel gegeven. Het Youtube-filmpje is prima en mag online blijven.
Read MoreReclame-uitingen van medische hulpmiddelen bevatten vaak claims over de werking van het product. Zo ook de televisiecommercial voor A. Vogel Extra Intensief oogdruppels: “Verzacht je droge ogen. A. Vogel oogdruppels geeft langdurige bevochtiging en verlichting.” Mag die claim worden gemaakt?
Read MoreDe september-editie van ons kwartaalnieuws Reclame | IP | Food Law is uit! Benieuwd wat de specialisten van Hoogenraad & Haak de afgelopen periode opviel in de wereld van reclame, intellectuele eigendom en levensmiddelenrecht? Lees dan snel verder. Voel je vrij om ons feedback te sturen – dat vinden we leuk! Je vindt ons NIEUWS hier.
Read MoreHealth, beauty & food law is het werkterrein van Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Jacobine van Beijeren (Loyens & Loeff). Een actueel rechtsgebied, dat nauw verwant is aan de dynamische wereld van de reclame. “Het interessantst zijn de ‘borderlineproducten’.”
Read MoreEr komen nieuwe Europese regels voor het op de markt brengen van dual quality-producten: producten van hetzelfde merk en met dezelfde verpakking, maar met een verschillende kwaliteit per lidstaat. Worden de regels strenger, of loopt het wel los?
Read More