Smaak is subjectief en daarom kan het niet auteursrechtelijk beschermd worden, zo luidde het arrest in de Heksenkaaszaak. In deze Reclame Code Commissiezaak gaat het niet over het auteursrecht op smaak, maar over de verwachting van de smaak van een koekje op basis van de verpakking.
Read MoreBijna 15 jaar lang was ons kantoor gevestigd in het Emerald House, onder de rook van het Okura Hotel. Alles was er: vergaderzalen, comfy kamers, computers, sta-bureaus, een kopieerapparaat, een tamelijk psychedelische graffiti van een geisha in oudhollandse klederdracht en redelijke koffie. Toch werd het zo langzaamaan tijd voor iets nieuws.
Read MoreReclame voor een voedingsmiddel gericht op kinderen, hoe zit dat ook alweer? Foodwatch ging ten strijde tegen kinderreclame voor McDonald’s Happy Meal op Instagram en YouTube. De learnings.
Kinderidolen gericht op de hele kleintjes (kinderen tot en met 6 jaar) mogen nooit voorkomen in reclame voor voedingsmiddelen (inclusief verpakkingen en point-of-sale (POS)-materiaal). Maar hoe zit het met oudere kinderen en hún idolen?
Read MoreDe suikervrije fritessaus in een 100% recyclebare fles van Remia lag onder vuur in een uitspraak van de Voorzitter van de Reclame Code Commissie (RCC). In de televisiecommercial van Remia komen twee absolute claims voor: “0% suiker” en “100% recyclebaar”. In de tag-on is te zien dat het etiket van de petfles wordt verwijderd, met daarbij de tekst “100% recyclebare petfles. Wel even ritsen om te kunnen recyclen.” De klacht wordt afgewezen.
Read MoreZespri maakte met de actie ‘Fruit een lekkere buit’ op basisscholen reclame voor haar Zespri kiwi’s. Kinderen konden in de klas stickers van deze kiwi’s op een poster plakken om speelballen bij elkaar te sparen. Maar dat gaat mis; deze manier van reclame maken is niet toegestaan volgens de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB). Opvallend is dat zij beide een andere redenering hanteren.
Read More‘Champagne’ is een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Een BOB beschermt een product tegen namaak en misbruik. Maar hoe ruim moet deze bescherming worden opgevat? Uitermate ruim! Dat blijkt maar weer eens uit een recente uitspraak van het Hof van Justitie over een Spaanse tapasbar genaamd Champanillo.
Read MoreVoor alcoholreclames gelden strenge regels. Het drankmerk Frank Seltzer werd twee keer op het matje geroepen bij de Reclame Code Commissie (RCC) voor een abri-poster waarop een meisje is afgebeeld met een alcoholhoudende drank.
Read MoreIn Europa zijn de etiketteringsregels geharmoniseerd in de VIC VO 1169/2011. Lidstaten hebben de verplichting om de onderlinge interpretatieverschillen zo klein mogelijk te houden. In de praktijk wisselt dit per onderwerp. In dit artikel drie cases uit Nederland en België waarin harmonisatie op verschillende manieren wordt geduid. Waar knelt het in de praktijk en waar niet?
Read More“Vitalise Positief Saffraan Complex werkt opbeurend als u somber bent.” Is deze claim wel of niet toegestaan? Het luistert nauw bij gebruik van botanicals. Dit is te sterk gezegd; een meer genuanceerde claim had wél door de beugel gekund.
Read MoreDe vegan shoarma pizza is de nieuwste toevoeging aan het pizza aanbod van New York Pizza. Deze lancering verliep niet onopgemerkt, zoals vaker het geval bij deze pizzaspecialist. Eerder meldden we dat de campagne ter promotie van de bloemkoolpizzabodem opviel in het straatbeeld.
Read MoreLet op! Onlangs heeft de Reclame Code Commissie (RCC) een belangrijke uitspraak gedaan over influencer marketing en de inspanningsplicht van de adverteerder.
Read MoreVegaburgers, vegetarische kipstukjes, auf wiederschnitzels: de schappen liggen daar vol mee. De vleesindustrie is hier niet blij mee. Het voorstel om het gebruik van vleesbenamingen voor plantaardige alternatieven te verbieden is - naar mijn mening terecht - eind 2020 van tafel geveegd.
Read MoreOp 1 juli 2021 treedt de nieuwe Alcoholwet in werking die de Drank- en Horecawet vervangt. Met deze nieuwe regels wordt beoogd alcoholgebruik door jongeren te voorkomen en problematisch alcoholgebruik in Nederland tegen te gaan. De meest spraakmakende verandering is het verbod om in retailwinkels kortingen boven de 25% te geven (art. 2a Alcoholwet).
Read MoreTotale paniek in de Amsterdamse supermarkten: de barista-haverdrank waarmee je jouw (ijs)koffie van plantaardig schuim kan voorzien is op! De producenten hebben een leveringsprobleem. En dat is niet zo gek, want plantaardige dranken en producten zijn populairder dan ooit.
Read MoreEen terugkerende hamvraag is of op een levensmiddel een afbeelding van de betreffende vrucht mag staan. Wanneer moet je ‘smaak’ erbij zetten? De NVWA heeft onlangs een handleiding gegeven die duidelijkheid geeft hoe de NVWA zal gaan handhaven.
Read MoreDe horeca mag vanaf 28 april weer (deels) open en de zon schijnt! Heerlijk weer op het terras zitten; onder het genot van een vers getapt biertje mogen we weer samen proosten, op elkaar, op vriendschap of gewoon op een mooie dag. Maar vergeet de geldende coronamaatregelen niet, en dan gaat het niet over het biermerk Corona. Hoewel, voor reclame voor bier (in het algemeen: reclame voor alcohol) zijn ook allerlei regels.
Read MoreAls aanbieder van voedingssupplementen of andere gezondheidsproducten is het vaak lastig om in te schatten wat je wel en niet mag zeggen over het effect van het product dat je aanbiedt. Als het kruidenpreparaten (botanicals) bevat is dit nog complexer.
Read MoreEen belangrijke winst voor producenten van producten die zijn beschermd als beschermde oorsprongsbenaming (BOB) of beschermde geografische aanduiding (BGA).
Read MoreDe Slager vs. De Slagerij, De Bakker vs. Het Bakkertje: wat kan de eigenaar van een beschrijvende handelsnaam doen tegen een andere onderneming met beschrijvende handelsnaam? Deze vraag hield menig jurist met interesse in het intellectuele eigendomsrecht bezig.
Read MoreMag de Koninklijke Vereniging Homeopathie Nederland op haar website vermelden dat er vele wetenschappelijke onderzoeken zijn die werkzaamheid aantonen bij vele indicaties? Dit is de inzet geweest van een principiële procedure bij de Reclame Code Commissie.
Read More