Annotatie IER nr. 2, 2016 - Gloeilampen - RCC 21 oktober 2015
Read MoreAnnotatie IER nr. 2, 2016 - Relevante Relatie Bloggers - RCC 17 november 2015
Read MoreAnnotatie IER nr. 2, 2016 - Tele2 / Vodafone - 19 december 2014
Read MoreKnow how en bedrijfsinformatie bedoeld om vertrouwelijk te blijven, zijn voor bedrijven waardevolle bedrijfsgeheimen - ook als ze niet beschermd kunnen worden door een intellectueel eigendomsrecht. Specifieke wetgeving om deze bedrijfsgeheimen te beschermen ontbreekt in Nederland.
Read MoreDat we in een tijd leven waarin gezond eten misschien wel meer dan ooit in de belangstelling staat, is inmiddels een open deur. Ook marketingafdelingen spelen al geruime tijd op deze trend in: bij veel producten wordt tegenwoordig vermeld waarom deze zo goed en gezond voor je zijn. Hét toneel van deze health battle is de supermarkt, waar verpakkingen en advertenties vechten om je aandacht.
Read MoreKroniek, van de brug af gezien, Reclamerecht over 2015
Read MoreDe bierwereld stroomt over. In mei werd bekend dat de Brabantse brouwerij Bavaria de Belgische speciaalbiermaker Palm overneemt. Nog geen week later kondigde de Belgische wereldspeler AB Inbev de overname aan van SAB Miller, het moederbedrijf van Grolsch. Bier is hot. Alle reden om eens in te zoomen op twee uitspraken over bier, ditmaal van de Brusselse rechter. Ook wij kijken wel eens over de grens.
Read MoreIn april werden de belangrijkste ranglijsten voor advocaten(kantoren) gepubliceerd: Chambers en Legal 500. Chambers en Legal 500 onderzoeken de juridische markt uitvoerig, en peilen de meningen van cliënten en collega’s. Alleen advocaten en kantoren die tot de top van hun vakgebied behoren komen in de lijstjes terecht. Ook dit jaar staat Hoogenraad & Haak heel mooi in de rankings. Veel dank aan onze cliënten en collega's voor deze heerlijke feedback!
Read MoreLet me tell you about the birds and the bees.. Zonnatura brengt gezonde (biologische) producten op de markt. Het bedrijf is er van overtuigd dat veel toevoegingen in voeding onnodig zijn om toch lekker en gezonde voeding te maken. Die overtuiging draagt zij uit door middel van een TVC met een zingend bijtje dat door de natuur vliegt en vervolgens in een fabriek belandt.
Read MoreDe belangrijkste uitspraak in het levensmiddelenrecht in 2015 is zonder twijfel Teekanne. Een Duitse consumenten-organisatie vond het misleidend dat een theeverpakking afbeeldingen van frambozen en vanillebloesem en een logo met de tekst “nur natürliche Zutaten” (“alleen natuurlijke ingrediënten”) bevatte: de consument verwacht dat de thee natuurlijke frambozen- en vanillearoma’s bevat.
Read MoreHet begin van het jaar staat vrijwel altijd in het teken van zakdoekjes, vitaminesupplementen, thermometers en snotterende collega’s. Te midden van de griepgolf 2016 sprak Boehringer, de producent van het bekende hoestdrankje Bisolvon, haar concurrent Omega Pharma aan, nieuwkomer op de hoestmarkt. Omega Pharma zou misleidende reclame maken voor haar nieuwe hoestproduct BRONCHOSTOP®.
Read MoreEen octrooi is in beginsel 20 jaar geldig. Daarna vervalt het monopolie en kunnen andere partijen met de uitvinding aan de haal. Ook het geneesmiddel Seretide, dat wordt gebruikt in astma-inhalers (“puffers”) van producent GSK, werd door een octrooi beschermd. GSK verkocht inhalers in verschillende tinten paars voor verschillende doseringen.
Read MoreSchoenontwerper Guillaume Philibert ontwerpt en verkoopt al enige tijd schoenen, de zogenaamde ‘Low Tops’, zoals de Low Top Python (links). Eerst deed hij dat als zelfstandig ondernemer, sinds 2014 vanuit de B.V. Filling Pieces. In 2015 lanceert concurrent De Schoenenfabriek de Sneaker Snake, hier rechts afgebeeld. Beide modellen lijken behoorlijk op elkaar. Een duidelijk inbreuk op auteurs- en modelrechten, zou je denken.
Read More“De Krullaards Perfect Body Reset therapie zet u weer recht. Met de plate kan de scheefstand van het bekken ten opzichte van de wervelkolom worden opgeheven”. Dat beloofde Krullaards op haar website. Therapie waarbij een patiënt in verschillende houdingen op een trilplaat gaat staan zou bekkenscheefstand en daarmee beenlengteverschil verhelpen. De claim leidde tot een klacht bij de Reclame Code Commissie.
Read MoreIn een geschil over twee octrooien (ook wel patenten genoemd) op het gebied van interactieve televisieschermen, ging het om de vraag of de geoctrooieerde vindingen van Smart Technologies UCL geldige octrooien hadden opgeleverd en of CTouch Europe BV daarop inbreuk maakt. CTouch claimde dat Smart Technologies haar inbreukvorderingen niet duidelijk genoeg had gemotiveerd.
Read MoreKleine kinderen zijn bang in het donker. En ook hééél bang voor de enge clown op een abriposter voor het jaarlijkse Halloween-feestje in Walibi. De abri bevindt zich nog geen 170 meter van een kinderopvang en peuterspeelzaal. Te dichtbij, vindt de Reclame Code Commissie. Natuurlijk, de vraag of deze advertentie in strijd is met de goede smaak & fatsoen is subjectief. Maar … bij buitenreclame kún je er niet omheen, dus die gaat eerder over de schreef.
Read MoreNa een strijd van ruim 17 jaar kreeg adidas eindelijk gelijk bij het hof Arnhem-Leeuwarden. In de tussentijd kwam de zaak bij vele rechters op het bureau (het Hof van Justitie EU, de Hoge Raad). Daar ging het onder andere om de vraag óf een 3-strepenpatroon wel een merk kan zijn. Het Hof van Justitie EU besliste dat dit zo was. Aardig is dat de zaak ooit begon als kort geding. Het hof neemt nu aan dat er ook na 17 jaar nog steeds ‘voldoende spoedeisend belang’ is bij de vorderingen van adidas, nu de inbreuk nog altijd wordt ontkend.
Read More“Mmm, lekker. Mmm, ook lekker.” De reclame-uitingen van Lidl in de campagne “Waar kies jij voor?” kunnen door de beugel. Dat besliste de Reclame Code Commissie (RCC) op 7 maart 2016. In deze campagne vergeleek Lidl een aantal huismerkproducten met die van een A-merk. De reclames toonden de producten naast elkaar met de prijs erbij. Proefpersonen in de televisie- en radiocommercials noemden het A-merkproduct “lekker” en het Lidl-product “ook lekker”.
Read More