Greenpeace heeft een ruime vrijheid van meningsuiting

Greenpeace mag met een confronterende commercial haar mening uiten over de rol die Rabobank volgens haar speelt in de natuur-, klimaat-, en stikstofcrisis. Dit besliste de Reclame Code Commissie. In de televisiecommercial zijn beelden van bosbranden, megastallen en het kappen van regenwouden te zien. De tekst en de voice-over zegt o.a.: “Rabobank, trotse sponsor van festivals & natuurverwoesting” en “Rabobank, trotse sponsor van musea & het kappen van regenwouden.”

Read More
Auteursrecht – twee hete hangijzers bij gebruik van (generatieve) artificial intelligence door reclamebureaus

Het gebruik van ChatGPT, Midjourney, Dall-E 2, Stable Diffusion en andere AI-toepassingen bij de productie van reclamecampagnes is superhandig en kan veel tijd en kosten besparen. Dergelijk gebruik is echter niet zonder juridisch risico. Niet voor niets hebben veel bureaus en internationale reclamenetwerken het gebruik van AI on hold gezet, verboden, of aan strenge regels onderworpen. Maar over welke juridische risico’s hebben we het eigenlijk? Zonder pretentie van volledigheid noem ik in deze bijdrage twee hete hangijzers op het terrein van het auteursrecht.

Read More
Louboutin-Amazon arrest geldt niet voor normale marktplaatsen

Fruugo is een normale online marktplaats: verkopers uploaden en verkopen hun eigen producten op Fruugo, terwijl Fruugo zelf geen producten verkoopt. Audi en Volkswagen vonden niet-geautoriseerde producten op de website van Fruugo en startten een inbreukprocedure. Zij beweren dat niet alleen de verkopers op het Fruugo-platform, maar ook Fruugo zelf inbreuk maakt op hun merken.

Read More
Ook de zuivelindustrie mag reclame maken over duurzaamheid

Melkunie zegt in een YouTube-video dat ze op de duurzame tour is: Melkunie plant 40.000 bomen. Dat is géén greenwashing. Waarom niet? Melkunie doet wat ze zegt en licht haar duurzaamheidsclaim goed toe. Dat zuivelproductie schadelijke effecten heeft op het milieu maakt niet dat Melkunie het woord duurzaam niet meer in de mond zou mogen nemen. 

Read More
Bij kortingsacties met uitzonderingen is 'Check de voorwaarden' onvoldoende

Een verwijzing naar de kleine lettertjes is een uitkomst, denken we vaak. Het staat toch in de voorwaarden? Dan volstaat een sterretjesverwijzing toch? Maar nee, zodra het een wezenlijke uitzondering is, bijvoorbeeld maar één kortingsartikel per keer, of vanaf een bepaald minimaal bestedingsbedrag, dan mag dit soort wezenlijke informatie niet worden weggestopt in de algemene voorwaarden. Een stoepbord van Praxis heeft dat duidelijk gemaakt. En dat geldt net zo goed voor food law.

Read More
Daphne Vrieling
De Blue Band-consument valt niet met zijn neus in de boter - communiceer eerlijk over prijsvoordelen

Op de nieuwe verpakking van Blue Band Halvarine 500 gram staat: voordeelpak + 50 g gratis. Een consument die deze verpakking kocht, merkte op dat de oude verpakking halvarine met dezelfde inhoud (ook 500 gram, maar zonder '+ 50 g gratis') voor dezelfde prijs wordt verkocht. Dit leidde tot een klacht bij de Stichting Reclame Code.

Read More
Vanaf 1 juli 2023: heffing op single-use plastic (SUP)

Plastic soep in de Middellandse Zee en bruinvissen die een stuk plastic nemen voor een lekker visje. Of dichterbij: overvolle prullenbakken in het park of een vervuilde sloot. Ter voorkoming van zwerfafval introduceert de Europese Commissie nieuwe regels met betrekking tot kunststofproducten voor eenmalig gebruik (ook wel: single-use plastic of kortweg SUP). Vanaf 1 juli 2023 betaalt de consument een ‘SUP-heffing’ voor producten met een zogenaamde single-use plastic verpakking. 

Read More
Unitair octrooi van start (deel 2)

Op 1 juni 2023 trad het Unitair Octrooi in werking. Nog even ter herinnering: er kan met één (verleend) octrooi bescherming verkregen in álle 17 EU-landen die zich hebben aangesloten bij het Unitair Octrooi-systeem. Dat zijn tot nu toe: Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slovenië en Zweden.

Read More
Ferrari kan tuning kit van Mansory toch niet verbieden (modelrecht)

Ferrari presenteerde in 2014 haar topmodel FXX K aan het publiek. Op een foto bij het persbericht stond een vooraanzicht met het typische 'V'-vormige element op de motorkap. Mansory maakte kort daarna een V-vormige ‘tuning kit’ of ‘front kit’ waarmee een net wat minder exclusieve Ferrari sterk op een echte FXX K lijkt. Ferrari was vergeten om een geregistreerd gemeenschapsmodel (RCD) aan te vragen voor de auto en het V-vormige element als onderdeel daarvan.

Read More
Vegan oud-Hollands snoepgoed?

Op de voorzijde van een verpakking met roomboterwafeltjes van La Bonbonnerie staat de aanduiding ‘vegan’. Goed nieuws voor veganisten zou je denken, zij kunnen nu ook genieten van de Oud Hollandse lekkernij. Maar helaas, het blijkt om misleidende voedselinformatie te gaan. Het product bevat 1% roomboter en is dus niet volledig vrij van dierlijke ingrediënten. Een grote streep door ‘vegan’, maar hoe zit het met de aanduiding ‘veggie’?

Read More