De lente is niet alleen de tijd van opbloeiende bomen en planten en nestelende vogels, het is ook de tijd van publicatie van advocatenranglijstjes. Chambers, Legal 500, WTR1000 - ze hebben allemaal onderzoek gedaan in de markt en komen in de lente met hun conclusies.
Read MoreVanaf 15 maart 2018 is de nieuwe Reclamecode Zuigelingenvoeding van toepassing. Deze Reclamecode vervangt de Gedragscode Reclame en Zuigelingenvoeding die in juli 2016 tot stand kwam door een samenwerking tussen de leden van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Read MoreOp 29 maart vorig jaar schreef ik dat de Europese Commissie de alcoholindustrie opriep om met een voorstel te komen voor zelfregulering over de etikettering van alcoholische dranken (>1,2 % alcohol). Dit voorstel moet gaan over de vermelding van de lijst van ingrediënten en voedingswaardevermelding op het etiket.
Read MoreBegin februari publiceerde de NVWA haar Specifieke interventiebeleid voor de samenstelling van levensmiddelen, dat zij per 1 maart 2018 hanteert. Dit interventiebeleid ziet op overtredingen met betrekking tot de samenstelling van bepaalde categorieën levensmiddelen. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan voedingssupplementen, levensmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen, zuigelingenvoeding en nieuwe voedingsmiddelen.
Read MoreOp 1 februari 2018 heeft Nederland een nieuw wetsvoorstel genotificeerd bij de Europese Commissie. Het gaat om een nieuw maximum en waarschuwingsteksten bij het gebruik van vitamine B6 in voedingssupplementen. In de Warenwetregeling Vrijstelling Vitaminesupplementen waren al soortgelijke regels opgenomen voor vitamine A en D.
Read MoreDe (plantaardige) zuivelindustrie houdt de gemoederen nog even bezig. Het Europese Hof van Justitie oordeelde afgelopen zomer dat de beschermde termen ‘melk’, ‘yoghurt’ of ‘room’ niet mogen worden gebruikt als naam of als aanduiding voor een niet-zuivelproduct. De benaming ‘sojamelk’ is sindsdien een no-go. Maar hoe zit de vork in de steel wanneer wordt vermeld dat een product een variatie is op yoghurt, of een alternatief voor zuivel?
Read MoreDat de champagneboeren (terecht) trots zijn op hun bubbelende drankje weten we. Met veel vechtlust verzetten zij zich indien nodig tegen “nepchampagnes” die niet uit de Champagnestreek komen of niet op de traditionele manier zijn geproduceerd. De naam Champagne is immers niet zomaar als Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) beschermd.
Read MoreQuaker Havermout Granola met 94% volkoren granen. Dat klinkt goed, moet klaagster gedacht hebben. Toen zij echter de ingrediëntenlijst op de achterkant las bleek het product voor maar 63% uit volkoren granen te bestaan.
Read MoreDe verwachting van een product door reclame vs. de werkelijkheid. Daar klagen teleurgestelde consumenten wel vaker over bij de Reclame Code Commissie.
Read MoreDe winnaar van het Gouden Windei van Foodwatch is …. Jumbo Goudeerlijk maïsbrood. Elk jaar nomineert Foodwatch producten die in haar ogen misleidend zijn. Daarna is de stem aan het publiek. De grootste misleider wint het Gouden Windei. Die ‘eer’ viel Jumbo ten deel.
Read MoreDe Europese Commissie gaat (eindelijk) definities vaststellen voor de termen vegetarian en vegan food. In artikel 36 van de VIC-Verordening staat de opdracht om deze definities vast te stellen, maar zonder hier een deadline aan vast te knopen.
Read MoreWhat’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout!
Read MoreReclame voor een heerlijke McDonald’s cheeseburger mag niet gericht zijn op kinderen onder de 13 jaar. Een klip en klare regel die volgt uit de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Dus moet de adverteerder zijn publiek met zorg selecteren. En dat doet McDonald’s.
Read MoreCommerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.
Read MoreSoms komen de verschillende disciplines van kantoor mooi samen. Vaak is dit in een advies of procedure, waarin kennis van merkenrecht handig van pas komt in een typische ‘food’ zaak en vice versa.
Read MoreDe sporters onder ons hebben vaak Dextro Energy op zak: de glucosetabletjes staan erom bekend een bijdrage te leveren aan de spieren. Dat heeft de EFSA ook wetenschappelijk erkend; voor vijf door Dextro GmbH ingediende gezondheidsclaims voor glucose heeft de EFSA groen licht gegeven.
Read MoreIn het flitsende Miele Experience Center in Vianen vond op 20 juni 2017 hét VMT Food Law event plaats. Zeer druk bezocht door alle stakeholders uit de levensmiddelenbranche.
Read MoreEen drank is wettelijk gezien pas vruchtensap wanneer het voor 100% bestaat uit vruchtensap, zonder toevoegingen. Vruchtendranken die gedeeltelijk bestaan uit sap mogen daarom geen ‘sap’ heten. Toch gebruiken supermarkten in hun webshops het woord ‘sap’ als naam voor de algemene categorie vruchtendranken. Mag dat?
Read MoreVoor klanten en relaties organiseerde Universal Media op 15 juni 2017 een vroeg ontbijt en mooie discussies. Topic van deze UM Breakfast Club was ‘Branded content: Future or Fad?’ Ebba Hoogenraad sprak over gebruik van influencer marketing. Wat zijn de aandachtspunten als je met een influencer in zee gaat?
Read MoreHet product Heks’nkaas houdt de gemoederen in de IE-kringen al een tijd bezig. Levola, de producent van Heks’nkaas, procedeert al een paar jaar over de auteursrechtelijke bescherming van de smaak van de smeerdip. Zij heeft navolgers nog niet op die grond kunnen stoppen.
Read More