Op de voorzijde van een verpakking met roomboterwafeltjes van La Bonbonnerie staat de aanduiding ‘vegan’. Goed nieuws voor veganisten zou je denken, zij kunnen nu ook genieten van de Oud Hollandse lekkernij. Maar helaas, het blijkt om misleidende voedselinformatie te gaan. Het product bevat 1% roomboter en is dus niet volledig vrij van dierlijke ingrediënten. Een grote streep door ‘vegan’, maar hoe zit het met de aanduiding ‘veggie’?
Read MoreOp veel verpakkingen van levensmiddelen staat een ‘serveersuggestie’ (ook wel ‘serveertip’). Maar wat betekent dit? Het College van Beroep schetst twee manieren waarop de consument ‘serveersuggestie’ kan opvatten.
Read MoreMoet een merk met ‘FUCKING’ erin als merk worden ingeschreven? Of is zo’n merk in strijd met de goede zeden? De Vierde Kamer van Beroep van EUIPO bevestigde onlangs de weigering van NELEMAN JUST FUCKING GOOD WINE als EU-merk.
Read MoreDuurzaamheid is een hot topic. Regelmatig worden op VMT artikelen geplaatst over duurzame initiatieven van levensmiddelenbedrijven. Ook in de marketing benadrukken veel bedrijven duurzame aspecten van hun levensmiddelen. Maar wanneer is een uiting eigenlijk een milieuclaim?
Read MoreKoreaanse kimchi, Zuid-Afrikaanse braai, Marokkaanse tajine en ceviche uit Peru. Voor delicatessen uit de wereldkeuken hoef je geen verre reis meer te maken: supermarkten en menukaarten staan vol met deze lekkernijen. Recent behandelde de voorzitter van de Reclame Code Commissie een zaak over een Amerikaanse specialiteit: de gedroogde en gekruide vleessnack beef jerky.
Read MoreEven ter herinnering: de voedingsclaim ‘zonder toegevoegde suiker’ houdt in dat het voedingsmiddel géén extra suiker in het recept bevat, zonder mono- of disachariden dus. Dat staat in de Claims Verordening 1924/2006. Maar wat dan ook niet mag, is het toevoegen van bijvoorbeeld dadels of maltsiroop om het product zoeter te maken. Waarom? Dat zou de consument die afgaat op ‘geen toegevoegde suiker’ op het verkeerde been zetten.
Read MoreLuna werkte al enige tijd als juridisch adviseur bij Hoogenraad & Haak. Na een welverdiende lange vakantie in Colombia keert ze terug in een andere functie. In januari wordt zij beëdigd als advocaat. Luna zal zich focussen op alle rechtsgebieden van ons kantoor: reclamerecht, intellectuele eigendom en food law. Go Luna!
Read MoreBram Krikke heeft zijn eigen Krikkies chips op de markt gebracht. Een viertal TikTok video’s over deze chips lagen onder vuur bij de Reclame Code Commissie. De discussie ging over de vraag of de video’s zijn gericht op kinderen tot en met 12 jaar en of de kijker wordt aangespoord tot overmatige consumptie.
Read MoreGroen, groener, groenst! De consument maakt steeds meer bewuste(re) keuzes voor duurzamere, natuurlijke producten. De levensmiddelenbranche omarmt deze behoefte. Ook kauwgomproducent BenBits adverteert erop los met ‘natuurlijke’ en ‘plasticvrije’ kauwgom. Over en weer dienen concurrenten Perfetti (o.a. Mentos) en BenBits dit jaar klachten in over elkaars reclame.
Read More“Onmiddellijk” handelen is een must bij onveilige levensmiddelen en diervoeders. Deze open norm uit de Europese wetgeving (Algemene Levensmiddelenverordening (178/2002) en Uitvoeringsverordening (931/2011)) is onlangs gespecificeerd in een nationale Beleidsregel. “Onmiddellijk” betekent dat binnen 4 (!) uur nadat er reden is om aan te nemen dat een product onveilig is een recall bij de consument moet worden ingezet. Binnen diezelfde 4 uur moet ook bij de NVWA worden gemeld van wie de producten zijn ontvangen en aan wie de producten zijn geleverd (1 stap terug en 1 stap verder in de keten).
Read MoreBaanbrekend en terecht. Als bij een voedingssupplement een verboden medische claim wordt gemaakt, dan behoort de NVWA een boete te baseren op de levensmiddelenwetgeving (startbedrag € 550). Tot nu toe redeneerde de NVWA dat het bedrijf op basis van de Geneesmiddelenwet een dubbele boete kon worden opgelegd (startbedrag per boete € 150.000). De rechtbank Oost-Brabant motiveert grondig en overtuigend dat de Geneesmiddelenwet in dit geval exit is en hoe het wél zit.
Read MoreNutri-Score is een vrijwillig voedselkeuzelogo voor levensmiddelen dat consumenten helpt gezondere keuzes te kunnen maken bij hun aankopen binnen een productgroep. Nutri-Score is nog niet officieel geïntroduceerd in Nederland, dit gebeurt naar verwachting nog in 2022. Nutri-Score is al wél te vinden in de winkelschappen, in het kader van pilots en omdat Nutri-Score ook in het buitenland al in gebruik is.
Read MoreSmaak is subjectief en daarom kan het niet auteursrechtelijk beschermd worden, zo luidde het arrest in de Heksenkaaszaak. In deze Reclame Code Commissiezaak gaat het niet over het auteursrecht op smaak, maar over de verwachting van de smaak van een koekje op basis van de verpakking.
Read MoreBijna 15 jaar lang was ons kantoor gevestigd in het Emerald House, onder de rook van het Okura Hotel. Alles was er: vergaderzalen, comfy kamers, computers, sta-bureaus, een kopieerapparaat, een tamelijk psychedelische graffiti van een geisha in oudhollandse klederdracht en redelijke koffie. Toch werd het zo langzaamaan tijd voor iets nieuws.
Read MoreReclame voor een voedingsmiddel gericht op kinderen, hoe zit dat ook alweer? Foodwatch ging ten strijde tegen kinderreclame voor McDonald’s Happy Meal op Instagram en YouTube. De learnings.
Kinderidolen gericht op de hele kleintjes (kinderen tot en met 6 jaar) mogen nooit voorkomen in reclame voor voedingsmiddelen (inclusief verpakkingen en point-of-sale (POS)-materiaal). Maar hoe zit het met oudere kinderen en hún idolen?
Read MoreDe suikervrije fritessaus in een 100% recyclebare fles van Remia lag onder vuur in een uitspraak van de Voorzitter van de Reclame Code Commissie (RCC). In de televisiecommercial van Remia komen twee absolute claims voor: “0% suiker” en “100% recyclebaar”. In de tag-on is te zien dat het etiket van de petfles wordt verwijderd, met daarbij de tekst “100% recyclebare petfles. Wel even ritsen om te kunnen recyclen.” De klacht wordt afgewezen.
Read MoreZespri maakte met de actie ‘Fruit een lekkere buit’ op basisscholen reclame voor haar Zespri kiwi’s. Kinderen konden in de klas stickers van deze kiwi’s op een poster plakken om speelballen bij elkaar te sparen. Maar dat gaat mis; deze manier van reclame maken is niet toegestaan volgens de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB). Opvallend is dat zij beide een andere redenering hanteren.
Read More‘Champagne’ is een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Een BOB beschermt een product tegen namaak en misbruik. Maar hoe ruim moet deze bescherming worden opgevat? Uitermate ruim! Dat blijkt maar weer eens uit een recente uitspraak van het Hof van Justitie over een Spaanse tapasbar genaamd Champanillo.
Read MoreVoor alcoholreclames gelden strenge regels. Het drankmerk Frank Seltzer werd twee keer op het matje geroepen bij de Reclame Code Commissie (RCC) voor een abri-poster waarop een meisje is afgebeeld met een alcoholhoudende drank.
Read More