Herken je deze situatie? Een familiebedrijf wordt al tijden gedreven onder de naam van de familie. Eén van de telgen begint elders voor zichzelf een vergelijkbare onderneming, waarbij de naam van de familie op de een of andere manier wordt gebruikt. Wat mag dan wél?
Read MoreEen meneer uit Bodegraven-Reeuwijk ligt al jaren in de clinch met de gemeente. We noemen hem voor het gemak even Piet; zijn echte naam is niet bekend. Piet is boos op onder andere de burgemeester van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk in verband met de wijziging van een bestemmingsplan.
Read MoreOngeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame?
Read MoreIn 2015 deponeerde Merkenbureau Chiever De Nachtwacht als beeldmerk bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Aanleiding hiervoor was een marketing-actie van het BBIE. Iedereen die in die periode een beeldmerk deponeerde, kreeg daarvan een schilderij cadeau.
Read MoreIn de commercial van Decathlon is een jongetje te zien dat haastig met een snorkelmasker naar het zwembad rent. Hij zet het masker op en springt in het water om naar de billen van gymnastiekende vrouwen te gluren.
Read MoreEr was eens een geschil over frieten, diepgevroren frieten wel te verstaan. J.R. Simplot Company heeft een modelregistratie voor verschillende gedraaide vormen. McCain Foods gaat diepgevroren aardappels ‘Rustic Twist’ verkopen, die qua uiterlijk daar veel van weg hebben. Modelinbreuk of niet?
Read MoreReclame voor een heerlijke McDonald’s cheeseburger mag niet gericht zijn op kinderen onder de 13 jaar. Een klip en klare regel die volgt uit de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Dus moet de adverteerder zijn publiek met zorg selecteren. En dat doet McDonald’s.
Read MoreCommerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.
Read MoreDe rechtbank Amsterdam heeft Max Verstappen in het gelijk gesteld in de bodemprocedure die Max en zijn management aanspanden tegen Picnic. Picnic had een lookalike van Max gebruikt in een jolige inhaker op een televisiecommercial van Jumbo. Daarmee schendt Picnic het portretrecht van Max, aldus de rechtbank.
Read MoreHet Israëlische Commit Business Solutions verkoopt computerprogramma’s onder het teken COMMIT, waaronder via een Duitstalige website. De Duitse onderneming Combit Software vordert voor de bevoegde rechtbank voor het Uniemerk (het Landgericht Düsseldorf) een inbreukverbod, primair op grond van haar Uniemerk COMBIT en subsidiair op grond van haar Duitse woordmerk COMBIT.
Read MoreNoot bij HvJ EU 8 februari 2017 - Carrefour / Intermarché
Read MoreEen tijd geleden waarschuwde de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de autobranche voor het niet juist weergeven van autoprijzen. Kort daarvoor had de ACM de reisbranche al aangepakt. De ACM legde aan de reisaanbieder Corendon twee megaboetes op van in totaal € 350.000. Recentelijk verklaarde de rechtbank Rotterdam het beroep van Corendon tegen deze boetes ongegrond.
Read MoreOp basis van Europese wetgeving is het verplicht om in een aantal typen reclame-uitingen voor personenauto’s de brandstof- en CO2-gegevens te vermelden. Dit moet de consument helpen in zijn keuze, zowel met het oog op de kosten als het milieu. De brandstof- en CO2-gegevens worden vastgesteld in Europese laboratoria, onder condities die tot in detail in de wet staan beschreven.
Read MoreSoms komen de verschillende disciplines van kantoor mooi samen. Vaak is dit in een advies of procedure, waarin kennis van merkenrecht handig van pas komt in een typische ‘food’ zaak en vice versa.
Read MoreOp 1 juli 2017 is de Wet uiterste betaaltermijnen van zestig dagen voor grote ondernemingen in werking getreden. Voordat de nieuwe wet van kracht werd, was het toegestaan om een betalingstermijn van maximaal 60 dagen af te spreken (ongeacht de omvang van partijen). De betalingstermijn mocht zelfs langer dan 60 dagen zijn als dat niet 'kennelijk onbillijk' was voor de leverancier.
Read MoreDe sporters onder ons hebben vaak Dextro Energy op zak: de glucosetabletjes staan erom bekend een bijdrage te leveren aan de spieren. Dat heeft de EFSA ook wetenschappelijk erkend; voor vijf door Dextro GmbH ingediende gezondheidsclaims voor glucose heeft de EFSA groen licht gegeven.
Read MoreIn het flitsende Miele Experience Center in Vianen vond op 20 juni 2017 hét VMT Food Law event plaats. Zeer druk bezocht door alle stakeholders uit de levensmiddelenbranche.
Read MoreEen drank is wettelijk gezien pas vruchtensap wanneer het voor 100% bestaat uit vruchtensap, zonder toevoegingen. Vruchtendranken die gedeeltelijk bestaan uit sap mogen daarom geen ‘sap’ heten. Toch gebruiken supermarkten in hun webshops het woord ‘sap’ als naam voor de algemene categorie vruchtendranken. Mag dat?
Read MoreEen ontwerpersduo brengt sinds begin 2014 de Proplamp (linksboven) op de Nederlandse markt. De lamp is er in verschillende formaten en de prijs varieert tussen de € 299 en € 1.199. Ikea verkoopt sinds eind 2014 de Krusning lamp (linksonder). De Krusning kost maar € 14,95, maar daarvoor moet de consument hem wel zelf in elkaar “proppen”.
Read MoreVoor klanten en relaties organiseerde Universal Media op 15 juni 2017 een vroeg ontbijt en mooie discussies. Topic van deze UM Breakfast Club was ‘Branded content: Future or Fad?’ Ebba Hoogenraad sprak over gebruik van influencer marketing. Wat zijn de aandachtspunten als je met een influencer in zee gaat?
Read More