De opvoedtips van SIRE: de meningen (mogen) verschillen!

Ongeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame?

Read More
AdvertisingDaniël Haije
Valt over smaak te twisten?

Er was eens een geschil over frieten, diepgevroren frieten wel te verstaan. J.R. Simplot Company heeft een modelregistratie voor verschillende gedraaide vormen. McCain Foods gaat diepgevroren aardappels ‘Rustic Twist’ verkopen, die qua uiterlijk daar veel van weg hebben. Modelinbreuk of niet?

Read More
Online verkoop zuigelingenvoeding: Foodwatch versus webshops

Commerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
Territoriale beperking van een inbreukverbod op een Uniemerk (combit/Commit)

Het Israëlische Commit Business Solutions verkoopt computerprogramma’s onder het teken COMMIT, waaronder via een Duitstalige website. De Duitse onderneming Combit Software vordert voor de bevoegde rechtbank voor het Uniemerk (het Landgericht Düsseldorf) een inbreukverbod, primair op grond van haar Uniemerk COMBIT en subsidiair op grond van haar Duitse woordmerk COMBIT.

Read More
Brandstofverbruik in autoreclame: nieuwe strenge uitspraak RCC

Op basis van Europese wetgeving is het verplicht om in een aantal typen reclame-uitingen voor personenauto’s de brandstof- en CO2-gegevens te vermelden. Dit moet de consument helpen in zijn keuze, zowel met het oog op de kosten als het milieu. De brandstof- en CO2-gegevens worden vastgesteld in Europese laboratoria, onder condities die tot in detail in de wet staan beschreven.

Read More
Exit betalingstermijnen van meer dan 60 dagen

Op 1 juli 2017 is de Wet uiterste betaaltermijnen van zestig dagen voor grote ondernemingen in werking getreden. Voordat de nieuwe wet van kracht werd, was het toegestaan om een betalingstermijn van maximaal 60 dagen af te spreken (ongeacht de omvang van partijen). De betalingstermijn mocht zelfs langer dan 60 dagen zijn als dat niet 'kennelijk onbillijk' was voor de leverancier.

Read More