Wanneer is een merkhouder te kwader trouw bij het herhaald indienen van zijn merk? Het Gerecht liet zich hierover uit in de zaak Hasbro tegen EUIPO. Hasbro liet meerdere keren het merk Monopoly registreren. In 2019 verklaarde EUIPO het merk gedeeltelijk nietig (voor een deel van de waren en diensten), omdat Hasbro te kwader trouw zou zijn geweest bij de aanvraag tot inschrijving van het merk. Hasbro ging in beroep van deze beslissing, maar de Kamer van Beroep en onlangs ook het Gerecht verwierpen dat.
Read MoreDe gewijzigde samenstelling van Parodontax Original is niet onopgemerkt gebleven. De planten- en kruidenextracten in Parodontax zijn vervangen door aroma's. GSK zegt dat dit alleen een andere smaak geeft en heeft daarom de mededeling “vernieuwde smaak” op de verpakking gezet.
Read MoreIn het merkenrecht bestaat de regel dat beschrijvende aanduidingen niet als merk mogen worden gemonopoliseerd. Deze aanduidingen moeten voor iedereen vrijgehouden worden. Zo kan het woord “Apple” geen merk voor appels zijn. Apple kan ook niet supermarkten en groenteboeren aanspreken op hun gebruik van de beschrijvende aanduiding apple.
Read MoreEen terugkerende hamvraag is of op een levensmiddel een afbeelding van de betreffende vrucht mag staan. Wanneer moet je ‘smaak’ erbij zetten? De NVWA heeft onlangs een handleiding gegeven die duidelijkheid geeft hoe de NVWA zal gaan handhaven.
Read MoreOnze partner Moïra Truijens is recent aangesteld als .NL Domain Name Panelist bij het WIPO (World Intellectual Property Organization) in Genève.
Read MoreIn november 2020 viel bij veel Nederlanders een flyer van actiegroep ‘Bezorgde Burgers’ in de brievenbus. In de flyer staan zo op het eerste oog onschuldige quotes van Albert Einstein en Benjamin Franklin. Dat wordt al snel anders wanneer geclaimd wordt dat corona uitstekend te behandelen is met supplementen en medicijnen. Ook zouden mondkapjes slecht voor de gezondheid zijn en lockdowns een daling van de weerstand veroorzaken. De anti-corona flyer viel niet in goede aarde bij klager. Hij diende daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).
Read MoreAls aanbieder van voedingssupplementen of andere gezondheidsproducten is het vaak lastig om in te schatten wat je wel en niet mag zeggen over het effect van het product dat je aanbiedt. Als het kruidenpreparaten (botanicals) bevat is dit nog complexer.
Read MoreEen belangrijke winst voor producenten van producten die zijn beschermd als beschermde oorsprongsbenaming (BOB) of beschermde geografische aanduiding (BGA).
Read MoreSoms lees je bij de productbeoordelingen in een webshop weleens een review die te goed lijkt om waar te zijn. Sommige verkopers op internet kunnen kennelijk de verleiding niet weerstaan om de werkelijkheid een beetje rooskleuriger voor te doen.
Read MoreIn een recente uitspraak oordeelde het College van Beroep (CvB) dat de Reclame Code Commissie (RCC) en het CvB alleen mogen oordelen dat een reclame-uiting in strijd is met de AVG wanneer dit overduidelijk is.
Read MoreDe Slager vs. De Slagerij, De Bakker vs. Het Bakkertje: wat kan de eigenaar van een beschrijvende handelsnaam doen tegen een andere onderneming met beschrijvende handelsnaam? Deze vraag hield menig jurist met interesse in het intellectuele eigendomsrecht bezig.
Read MoreMag de Koninklijke Vereniging Homeopathie Nederland op haar website vermelden dat er vele wetenschappelijke onderzoeken zijn die werkzaamheid aantonen bij vele indicaties? Dit is de inzet geweest van een principiële procedure bij de Reclame Code Commissie.
Read MoreHet is voorjaar! De tijd waarin Chambers en World Trademark Review hun advocatenranglijst bekend maken. Een bloemlezing uit de prachtige commentaren over Hoogenraad & Haak.
Read MoreGoed nieuws: na een zeer geslaagde student-stage is Myrna Teeuw ons kantoor als juridisch medewerker komen versterken.
Read MoreAl eerder schreven we dat je als consument geen valse beoordelingen (ook wel: reviews of recensies) mag plaatsen. Nu staat het gebruik van (valse) beoordelingen door een handelaar centraal. Op dit moment staat er niet letterlijk in de wet dat handelaren geen valse beoordelingen mogen plaatsen, wel kan dit onder omstandigheden misleidend zijn.
Read MoreDe Global Advertising Lawyers Alliance (GALA) heeft een jaaroverzicht gepubliceerd met de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van reclamerecht in meer dan vijftig landen over de hele wereld - van Argentinië tot Zimbabwe.
Read MoreEen gestyleerde krokodil op kinderkleding. Inbreuk op het merk van Lacoste of niet? In eerste aanleg ging HEMA vrijuit, in hoger beroep trok Lacoste aan het langste eind. De hamvraag in z’n zaak is of het grote publiek (jij, ik, iedereen) de afbeelding op vatten als merk. Dat wil zeggen: als herkomstaanduiding (aldus Lacoste). Of is het gewoon een onschuldige versiering (aldus HEMA)?
Read MoreHet lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Een paar maanden geleden mochten we zowaar op het terras zitten en in de zon, onder het genot van een biertje, heel even corona vergeten. Door de verplichte sluiting had de horeca er toen al een zware periode op zitten.
Read MoreDe televisiecommercial van Douglas voor haar anti-rimpelcrème is misleidend. Douglas wilde de consument vertellen dat versuikering van cellen met het stijgen van de jaren een nadelig effect op de huid kan hebben. En dat haar product daarbij de oplossing zou zijn. Maar het statement ‘suiker veroorzaakt rimpels’ is misleidend.
Read MoreVoorlopig mogen zogeheten botanical producten een gezondheidsclaim maken voor bijvoorbeeld een vitaminesupplement. Dit ondanks dat EFSA de bijbehorende wetenschappelijke dossiers nog steeds niet heeft beoordeeld.
Read More