Binnen 4 uur een recall en meldplicht bij onveilige levensmiddelen en diervoeders

“Onmiddellijk” handelen is een must bij onveilige levensmiddelen en diervoeders. Deze open norm uit de Europese wetgeving (Algemene Levensmiddelenverordening (178/2002) en Uitvoeringsverordening (931/2011)) is onlangs gespecificeerd in een nationale Beleidsregel. “Onmiddellijk” betekent dat binnen 4 (!) uur nadat er reden is om aan te nemen dat een product onveilig is een recall bij de consument moet worden ingezet. Binnen diezelfde 4 uur moet ook bij de NVWA worden gemeld van wie de producten zijn ontvangen en aan wie de producten zijn geleverd (1 stap terug en 1 stap verder in de keten).

Read More
FoodDaniel Haijefood, food law, recall
Merk staat niet in de weg aan “humorloze” encyclopedie

Kan je zonder toestemming van J.K. Rowling een boek schrijven over jouw favoriete Harry Potter-momenten en dat te koop aanbieden? Als het aan de makers van het programma Jiskefet ligt in ieder geval niet, tenzij het aan de consument duidelijk wordt gemaakt dat dit een ongeautoriseerd boek is. De schrijver van het boek zou anders van de reputatie van het Jiskefet-merk profiteren. Helaas voor Jiskefet is het gerechtshof in Amsterdam het daar niet mee eens.

Read More
Klimaatneutraal volgens CNG-keurmerk

Een nieuwe nuancering in de klimaatneutraal discussie: Arla zet op haar biologische zuivelproducten dat de melk en yoghurt klimaatneutraal is door te investeren in de aanplant van nieuwe bomen in Afrika. Daarmee bedoelt Arla dat de zuivel klimaatneutraal is omdat het gecertificeerd is volgens het klimaatneutraalkeurmerk CNG (Climate Neutral Group), een gedegen kwaliteitskeurmerk met strenge eisen. Dat keurmerk spreekt van ‘klimaatneutraal’. Mag Arla dat ook zo zeggen? Het College van Beroep maakt onderscheid tussen twee soorten klimaat-neutraal vermeldingen.

Read More
RCC brengt juridisch leven in de brouwerij over ‘0.0’

In juli 2022 werd bij de RCC een klacht ingediend tegen de uitingen ‘alcoholvrij’ en ‘0.0’ van bierbrouwer Liefmans op het etiket en op de website van het biertje Liefmans Fruitesse 0.0. Waarom? Zowel ‘0.0’ als ‘alcoholvrij’ zou misleidend zijn. Het gaat namelijk, zoals ook op de website van Liefmans stond vermeld ten tijde van de klacht, om fruitbier met minder dan 0,05% alcohol. Het bier is dus niet geheel zonder alcohol.

Read More
Schoenmaker houd je bij je leest – medische claims bij levensmiddelen

Baanbrekend en terecht. Als bij een voedingssupplement een verboden medische claim wordt gemaakt, dan behoort de NVWA een boete te baseren op de levensmiddelenwetgeving (startbedrag € 550). Tot nu toe redeneerde de NVWA dat het bedrijf op basis van de Geneesmiddelenwet een dubbele boete kon worden opgelegd (startbedrag per boete € 150.000). De rechtbank Oost-Brabant motiveert grondig en overtuigend dat de Geneesmiddelenwet in dit geval exit is en hoe het wél zit.

Read More
Nepreviews; echt misleidend

Een webshop mag niet beweren dat reviews authentiek zijn als dat niet is onderzocht. En het (laten) plaatsen van nepreviews door webshops is nu per definitie misleidend. Dat volgt uit de nieuwe e-commerceregels die sinds 28 mei 2022 gelden als gevolg van de implementatie van de Moderniseringsrichtlijn (2019/2161).

Maar hoe bewijs je dat een review nep of echt is?

Read More
Gebruik van een jonger ingeschreven merk en rechtsverwerking: hoe zit dat ook alweer?

De houder van een ouder merk kan een later ingeschreven conflicterend merk nietig laten verklaren. De inschrijving van het jongere merk is geen vrijbrief voor ongestoord gebruik van dit jongere merk: de oudere merkhouder kan ook daartegen optreden. Maar de oudere merkhouder moet daar niet eindeloos mee wachten. Als hij bekend raakt met de jongere inschrijving en het gebruik, dan moet hij binnen vijf jaar een nietigheidsactie instellen tegen de jongere merkinschrijving, of sommeren om het inbreukmakend gebruik te stoppen en bij geen gevolg een inbreukactie instellen.

Read More
#MEDIAWET #VLOGGERS #BOETES

Op 17 mei 2022 publiceerde het Commissariaat voor de Media (CvdM) de nieuwe Beleidsregel kwalificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2022. Heel kort samengevat: per 1 juli 2022 moeten vloggers met 500.000 of meer volgers zich registreren bij het CvdM, zich aansluiten bij de Stichting Reclame Code, zich aanmelden bij NICAM en zich houden aan de regels uit de Mediawet (waaronder de ook vernieuwde beleidsregels van het CvdM over sponsoring en productplaatsing).

Read More
Nutri-Score: formeel nog in strijd met de wet, maar géén aanbeveling

Nutri-Score is een vrijwillig voedselkeuzelogo voor levensmiddelen dat consumenten helpt gezondere keuzes te kunnen maken bij hun aankopen binnen een productgroep. Nutri-Score is nog niet officieel geïntroduceerd in Nederland, dit gebeurt naar verwachting nog in 2022. Nutri-Score is al wél te vinden in de winkelschappen, in het kader van pilots en omdat Nutri-Score ook in het buitenland al in gebruik is.

Read More
Hoogenraad & Haak is verhuisd – end of an era

Bijna 15 jaar lang was ons kantoor gevestigd in het Emerald House, onder de rook van het Okura Hotel. Alles was er: vergaderzalen, comfy kamers, computers, sta-bureaus, een kopieerapparaat, een tamelijk psychedelische graffiti van een geisha in oudhollandse klederdracht en redelijke koffie. Toch werd het zo langzaamaan tijd voor iets nieuws.

Read More
Kinderidolen en bereik onder kinderen

Reclame voor een voedingsmiddel gericht op kinderen, hoe zit dat ook alweer? Foodwatch ging ten strijde tegen kinderreclame voor McDonald’s Happy Meal op Instagram en YouTube. De learnings.

Kinderidolen gericht op de hele kleintjes (kinderen tot en met 6 jaar) mogen nooit voorkomen in reclame voor voedingsmiddelen (inclusief verpakkingen en point-of-sale (POS)-materiaal). Maar hoe zit het met oudere kinderen en hún idolen?

Read More
Remia 0% suiker, 100% recyclebare fles

De suikervrije fritessaus in een 100% recyclebare fles van Remia lag onder vuur in een uitspraak van de Voorzitter van de Reclame Code Commissie (RCC). In de televisiecommercial van Remia komen twee absolute claims voor: “0% suiker” en “100% recyclebaar”. In de tag-on is te zien dat het etiket van de petfles wordt verwijderd, met daarbij de tekst “100% recyclebare petfles. Wel even ritsen om te kunnen recyclen.” De klacht wordt afgewezen.

Read More
Zespri slaat de bal mis

Zespri maakte met de actie ‘Fruit een lekkere buit’ op basisscholen reclame voor haar Zespri kiwi’s. Kinderen konden in de klas stickers van deze kiwi’s op een poster plakken om speelballen bij elkaar te sparen. Maar dat gaat mis; deze manier van reclame maken is niet toegestaan volgens de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB). Opvallend is dat zij beide een andere redenering hanteren.

Read More