24 november aanstaande is weer het zover: Black Friday. Op deze uit Amerika overgewaaide dag worden veel (en hoge) kortingen gegeven. Daarna volgen Cyber Monday en de feestdagen. De kortingen zullen ons om de oren vliegen. Een goed moment om deze regels weer even op te frissen. Hier een aantal tips waar je op moet letten bij het geven van korting. In het verleden kwam het nog wel eens voor dat vlak voor Black Friday de prijzen omhoog gingen, zodat de korting daarna groter leek.
Read More'Neutralisatie' lijkt een algemeen beginsel te worden, in plaats van een uitzondering op de regel. Dit is nadelig voor merkhouders, zeker ook van bekende merken.
Read MoreAdverteerders en content creators moeten hun samenwerking voldoende duidelijk maken in reclame-uitingen. Dit kan bijvoorbeeld door “#ad”, maar er zijn ook andere manieren. Een voorbeeld is “#LiptoniceTeaAmbassador”.
Read MoreSpin Master brengt de bekende Rubik’s Cube op de markt. Goliath biedt een ander ‘kubusvormig spelobject’ op de markt, de NexCube. Maakt deze laatste inbreuk? Hoever reikt de beschermingsomvang van het auteursrecht op de bekende Rubik’s Cube?
Read MoreGreenpeace mag met een confronterende commercial haar mening uiten over de rol die Rabobank volgens haar speelt in de natuur-, klimaat-, en stikstofcrisis. Dit besliste de Reclame Code Commissie. In de televisiecommercial zijn beelden van bosbranden, megastallen en het kappen van regenwouden te zien. De tekst en de voice-over zegt o.a.: “Rabobank, trotse sponsor van festivals & natuurverwoesting” en “Rabobank, trotse sponsor van musea & het kappen van regenwouden.”
Read MoreVanwege het Nederlandse spamverbod mag je niet zomaar marketing e-mails versturen. Daarvoor is in beginsel voorafgaande toestemming vereist. Maar hoe zit het met informatieve service berichten? Is daarvoor dan nooit toestemming nodig? Oplettendheid is hierbij geboden!
Read MoreHet gebruik van ChatGPT, Midjourney, Dall-E 2, Stable Diffusion en andere AI-toepassingen bij de productie van reclamecampagnes is superhandig en kan veel tijd en kosten besparen. Dergelijk gebruik is echter niet zonder juridisch risico. Niet voor niets hebben veel bureaus en internationale reclamenetwerken het gebruik van AI on hold gezet, verboden, of aan strenge regels onderworpen. Maar over welke juridische risico’s hebben we het eigenlijk? Zonder pretentie van volledigheid noem ik in deze bijdrage twee hete hangijzers op het terrein van het auteursrecht.
Read MoreFruugo is een normale online marktplaats: verkopers uploaden en verkopen hun eigen producten op Fruugo, terwijl Fruugo zelf geen producten verkoopt. Audi en Volkswagen vonden niet-geautoriseerde producten op de website van Fruugo en startten een inbreukprocedure. Zij beweren dat niet alleen de verkopers op het Fruugo-platform, maar ook Fruugo zelf inbreuk maakt op hun merken.
Read MoreMelkunie zegt in een YouTube-video dat ze op de duurzame tour is: Melkunie plant 40.000 bomen. Dat is géén greenwashing. Waarom niet? Melkunie doet wat ze zegt en licht haar duurzaamheidsclaim goed toe. Dat zuivelproductie schadelijke effecten heeft op het milieu maakt niet dat Melkunie het woord duurzaam niet meer in de mond zou mogen nemen.
Read MoreEen verwijzing naar de kleine lettertjes is een uitkomst, denken we vaak. Het staat toch in de voorwaarden? Dan volstaat een sterretjesverwijzing toch? Maar nee, zodra het een wezenlijke uitzondering is, bijvoorbeeld maar één kortingsartikel per keer, of vanaf een bepaald minimaal bestedingsbedrag, dan mag dit soort wezenlijke informatie niet worden weggestopt in de algemene voorwaarden. Een stoepbord van Praxis heeft dat duidelijk gemaakt. En dat geldt net zo goed voor food law.
Read MoreOp de nieuwe verpakking van Blue Band Halvarine 500 gram staat: voordeelpak + 50 g gratis. Een consument die deze verpakking kocht, merkte op dat de oude verpakking halvarine met dezelfde inhoud (ook 500 gram, maar zonder '+ 50 g gratis') voor dezelfde prijs wordt verkocht. Dit leidde tot een klacht bij de Stichting Reclame Code.
Read MoreLevensmiddelenindustrie opgelet! De Reclame Code Commissie (RCC) verspreidde een Alert omdat reclame werd gemaakt voor ongeautoriseerd novel food. Een Alert is een manier om de overtreding onder de aandacht te brengen van een groot publiek. Dit gebeurt onder andere via de website en de sociale media van de Stichting Reclame Code. Met alle PR-gevolgen van dien.
Read MorePlastic soep in de Middellandse Zee en bruinvissen die een stuk plastic nemen voor een lekker visje. Of dichterbij: overvolle prullenbakken in het park of een vervuilde sloot. Ter voorkoming van zwerfafval introduceert de Europese Commissie nieuwe regels met betrekking tot kunststofproducten voor eenmalig gebruik (ook wel: single-use plastic of kortweg SUP). Vanaf 1 juli 2023 betaalt de consument een ‘SUP-heffing’ voor producten met een zogenaamde single-use plastic verpakking.
Read MoreWat doe je als distributeur als blijkt dat de ingekochte producten inbreuk maken op IE-rechten van derden? Kun je de schade dan op je leverancier verhalen? Dat hangt af van het inkoopcontract met de leverancier. Zo volgt uit een uitspraak van de rechtbank Den Haag het belang van een vrijwaringsclausule.
Read MoreOp grond van artikel 15(3) AVG kun je een ‘kopie’ van je verwerkte persoonsgegevens opvragen. Het HvJ EU legt in de zaak C‑487/21 uit wat zo’n kopie moet inhouden. Daaronder kunnen ook kopieën vallen van de volledige documenten met persoonsgegevens.
Read MoreOp 1 juni 2023 trad het Unitair Octrooi in werking. Nog even ter herinnering: er kan met één (verleend) octrooi bescherming verkregen in álle 17 EU-landen die zich hebben aangesloten bij het Unitair Octrooi-systeem. Dat zijn tot nu toe: Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slovenië en Zweden.
Read MoreFerrari presenteerde in 2014 haar topmodel FXX K aan het publiek. Op een foto bij het persbericht stond een vooraanzicht met het typische 'V'-vormige element op de motorkap. Mansory maakte kort daarna een V-vormige ‘tuning kit’ of ‘front kit’ waarmee een net wat minder exclusieve Ferrari sterk op een echte FXX K lijkt. Ferrari was vergeten om een geregistreerd gemeenschapsmodel (RCD) aan te vragen voor de auto en het V-vormige element als onderdeel daarvan.
Read MoreBegrijp jij wat de titel van dit artikel betekent? Dan bent u wellicht wel een Benelux-inwoner. Het Benelux-Gerechtshof oordeelde namelijk recent in een zaak over een beschrijvend merk dat Benelux-inwoners Duitse woorden in principe horen te begrijpen.
Read MoreDe regels en opvattingen over duurzaamheidsclaims zijn continu in beweging. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de ‘Leidraad duurzaamheidsclaims’ een flinke update gegeven. Op 13 juni 2023 is de nieuwe versie gepubliceerd op de website van de ACM.
Read MoreAir up moet na een klacht van Cosun Beet Company stoppen met een YouTube-video voor haar product air-up waarbij Air up zich heel negatief uitlaat over suikerhoudende frisdranken.
Read More