Kalverliefde, goed bezig en dan toch nog misleidend?

Ja, we weten het. Voedselinformatie moet nauwkeurig, duidelijk en voor de gemiddelde consument gemakkelijk te begrijpen zijn, inclusief de informatie op verpakkingen. Aldus de Europese Verordening 1169/2011 over voedselinformatie aan consumenten, ook wel bekend als de VIC. Dat geldt ook voor mooie initiatieven zoals Kalverliefdemelk, waarbij het kalfje langer bij de koe mag blijven. De Reclame Code Commissie (RCC) kwam eraan te pas. De website is oké, maar op de verpakking moet de tekst nauwkeuriger.

Read More
Vegan oud-Hollands snoepgoed?

Op de voorzijde van een verpakking met roomboterwafeltjes van La Bonbonnerie staat de aanduiding ‘vegan’. Goed nieuws voor veganisten zou je denken, zij kunnen nu ook genieten van de Oud Hollandse lekkernij. Maar helaas, het blijkt om misleidende voedselinformatie te gaan. Het product bevat 1% roomboter en is dus niet volledig vrij van dierlijke ingrediënten. Een grote streep door ‘vegan’, maar hoe zit het met de aanduiding ‘veggie’?

Read More
Unitair octrooi van start: één Europees octrooi (patent)

Op 1 juni 2023 gaat het Unitair Octrooi van start. Eindelijk wordt dan met één (verleend) octrooi bescherming verkregen in alle 17 EU-landen die zich hebben aangesloten bij het Unitair Octrooi-systeem. Dat zijn tot nu toe: Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slovenië en Zweden.

Read More
Bij Amazon gekocht! Of toch niet?

Op Amazon staat een mix van producten. Sommige worden door Amazon zelf op deze marktplaats aangeboden, maar dezelfde producten worden ook wel door derden verkocht. Amazon biedt zulke externe verkopers ondersteuning bij onder meer de verzending, opslag en retournering van producten die op Amazon worden aangeboden. Dit hybride bedrijfsmodel heeft Amazon in de problemen gebracht.

Read More
(Her)ken jij de buitenlandse specialiteit: beef jerky?

Koreaanse kimchi, Zuid-Afrikaanse braai, Marokkaanse tajine en ceviche uit Peru. Voor delicatessen uit de wereldkeuken hoef je geen verre reis meer te maken: supermarkten en menukaarten staan vol met deze lekkernijen. Recent behandelde de voorzitter van de Reclame Code Commissie een zaak over een Amerikaanse specialiteit: de gedroogde en gekruide vleessnack beef jerky.

Read More
Food, AdvertisingDaphne Vrieling
Update Leidraad bescherming online consument (ACM)

Dynamic pricing, schaarsteaanduidingen, nudging, sociaal bewijs en dark patterns. Er zijn eindeloos veel tactieken om online aankoopbeslissingen te beïnvloeden. Waar ligt de grens tussen toelaatbare beïnvloeding en een oneerlijke handelspraktijk? In de Leidraad bescherming van de online consument, gepubliceerd in 2020, maakte toezichthouder ACM duidelijk hoe het de consumentenregels toepast op online beïnvloedingstechnieken.

Read More
AdvertisingDaniel Haije
Zonder toegevoegde suikers …

Even ter herinnering: de voedingsclaim ‘zonder toegevoegde suiker’ houdt in dat het voedingsmiddel géén extra suiker in het recept bevat, zonder mono- of disachariden dus. Dat staat in de Claims Verordening 1924/2006. Maar wat dan ook niet mag, is het toevoegen van bijvoorbeeld dadels of maltsiroop om het product zoeter te maken. Waarom? Dat zou de consument die afgaat op ‘geen toegevoegde suiker’ op het verkeerde been zetten.

Read More
Food, AdvertisingDaniel Haije
Een beschrijving is geen merkgebruik

Wist je dat je van ananasbladeren een imitatieleer genaamd Piñatex kunt maken? Dit kun je dan gebruiken voor schoenen, tassen, jassen, etc. Natuurlijk wil je iedereen dan vertellen dat jouw kleding uniek is, omdat die van ananas gemaakt is. Maar mag dat wel als iemand het merk “Pineapple” voor kleding heeft geregistreerd? Pleeg je dan geen merkinbreuk?

Read More
Podcast over reclamemuziek

Amp. Amsterdam // The Sonic Branding Company maakt een interessante podcast over muziek in reclame, toepasselijk getiteld “Reclamemuziek”. In een serie korte afleveringen neemt presentator Amber Roner je mee in de wereld van de reclamemuziek. Amber gaat in gesprek met artiesten, producers, music supervisors, publishers, reclamemakers, en……advocaten! Daniël Haije (Hoogenraad & Haak) en Syb Terpstra (bureau Brandeis) werkten mee aan een aflevering over de juridische aspecten van reclamemuziek.

Read More
AdvertisingDaniel Haije