Ja, we weten het. Voedselinformatie moet nauwkeurig, duidelijk en voor de gemiddelde consument gemakkelijk te begrijpen zijn, inclusief de informatie op verpakkingen. Aldus de Europese Verordening 1169/2011 over voedselinformatie aan consumenten, ook wel bekend als de VIC. Dat geldt ook voor mooie initiatieven zoals Kalverliefdemelk, waarbij het kalfje langer bij de koe mag blijven. De Reclame Code Commissie (RCC) kwam eraan te pas. De website is oké, maar op de verpakking moet de tekst nauwkeuriger.
Read MoreNee, je mag bij een levensmiddel, voedingssupplement of cosmeticaproduct niet zeggen dat het helpt bij een ziekte. Dus geen ‘helpt tegen eczeem’ bij een crème. En ook niet ‘vermindert de pijn bij gewrichtsklachten’ bij glucosamine-producten.
Maar wat als dat toch wordt gezegd?
Op de voorzijde van een verpakking met roomboterwafeltjes van La Bonbonnerie staat de aanduiding ‘vegan’. Goed nieuws voor veganisten zou je denken, zij kunnen nu ook genieten van de Oud Hollandse lekkernij. Maar helaas, het blijkt om misleidende voedselinformatie te gaan. Het product bevat 1% roomboter en is dus niet volledig vrij van dierlijke ingrediënten. Een grote streep door ‘vegan’, maar hoe zit het met de aanduiding ‘veggie’?
Read MoreDe naam 247 Lasersnijden maakt geen inbreuk op het merk en de handelsnaam van 247tailorsteel. Dat besliste de rechtbank Den Haag in kort geding. Hoewel er natuurlijk meer speelt in deze merkinbreukzaak, valt één onderdeel in de beslissing mij op.
Read MoreOp 1 juni 2023 gaat het Unitair Octrooi van start. Eindelijk wordt dan met één (verleend) octrooi bescherming verkregen in alle 17 EU-landen die zich hebben aangesloten bij het Unitair Octrooi-systeem. Dat zijn tot nu toe: Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slovenië en Zweden.
Read MoreCarnaval begon dit jaar niet met confetti voor een Tilburgse carnavalsartiest. In kort geding oordeelde de rechter namelijk dat het carnavalsnummer ‘Willies Autopaleis’ inbreuk maakt op de persoonlijkheidsrechten van een andere muzikant. Het nummer is geen parodie en vormt daarom een ongeoorloofde inbreuk.
Read MoreVoordat een consument iets online koopt, moet de verkoper bepaalde informatie aan deze consument verschaffen. Het is als webshop verstandig om goed na te gaan of hieraan wordt voldaan. Rechters moeten dit namelijk ambtshalve toetsen én aan schending daarvan een sanctie verbinden, zoals terugbetaling van het aankoopbedrag.
Read MoreDuurzaamheidsclaims zijn belangrijk. Als onderneming wil je kunnen zeggen wat je al bereikt hebt, en wat je ambities zijn om onze planeet te helpen. Als consument wil je weten wát precies het duurzame element aan het product of de dienst is. En je wil daarop kunnen vertrouwen. Greenwashing werkt averechts.
Read MoreOp veel verpakkingen van levensmiddelen staat een ‘serveersuggestie’ (ook wel ‘serveertip’). Maar wat betekent dit? Het College van Beroep schetst twee manieren waarop de consument ‘serveersuggestie’ kan opvatten.
Read MoreOp Amazon staat een mix van producten. Sommige worden door Amazon zelf op deze marktplaats aangeboden, maar dezelfde producten worden ook wel door derden verkocht. Amazon biedt zulke externe verkopers ondersteuning bij onder meer de verzending, opslag en retournering van producten die op Amazon worden aangeboden. Dit hybride bedrijfsmodel heeft Amazon in de problemen gebracht.
Read MoreMoet een merk met ‘FUCKING’ erin als merk worden ingeschreven? Of is zo’n merk in strijd met de goede zeden? De Vierde Kamer van Beroep van EUIPO bevestigde onlangs de weigering van NELEMAN JUST FUCKING GOOD WINE als EU-merk.
Read MoreDuurzaamheid is een hot topic. Regelmatig worden op VMT artikelen geplaatst over duurzame initiatieven van levensmiddelenbedrijven. Ook in de marketing benadrukken veel bedrijven duurzame aspecten van hun levensmiddelen. Maar wanneer is een uiting eigenlijk een milieuclaim?
Read MoreVanaf 1 januari 2023 gelden nieuwe regels voor het communiceren van kortingen. Er bestaat veel onduidelijkheid en discussie rondom deze nieuwe regels. Ze kunnen onbedoelde gevolgen hebben voor het kortingsbeleid van retailers. Reden om de belangrijkste punten aan te stippen.
Read MoreKoreaanse kimchi, Zuid-Afrikaanse braai, Marokkaanse tajine en ceviche uit Peru. Voor delicatessen uit de wereldkeuken hoef je geen verre reis meer te maken: supermarkten en menukaarten staan vol met deze lekkernijen. Recent behandelde de voorzitter van de Reclame Code Commissie een zaak over een Amerikaanse specialiteit: de gedroogde en gekruide vleessnack beef jerky.
Read MoreMag je een hervulbare SODASTREAM koolzuur-gasfles opnieuw vullen en er een eigen etiket op plakken, terwijl op de fles ook het gegraveerde merk SODASTREAM blijft staan? Ja, zo besliste het Hof van Justitie op 27 oktober 2022 in de Finse zaak SodaStream/MySoda.
Read MoreDynamic pricing, schaarsteaanduidingen, nudging, sociaal bewijs en dark patterns. Er zijn eindeloos veel tactieken om online aankoopbeslissingen te beïnvloeden. Waar ligt de grens tussen toelaatbare beïnvloeding en een oneerlijke handelspraktijk? In de Leidraad bescherming van de online consument, gepubliceerd in 2020, maakte toezichthouder ACM duidelijk hoe het de consumentenregels toepast op online beïnvloedingstechnieken.
Read MoreEven ter herinnering: de voedingsclaim ‘zonder toegevoegde suiker’ houdt in dat het voedingsmiddel géén extra suiker in het recept bevat, zonder mono- of disachariden dus. Dat staat in de Claims Verordening 1924/2006. Maar wat dan ook niet mag, is het toevoegen van bijvoorbeeld dadels of maltsiroop om het product zoeter te maken. Waarom? Dat zou de consument die afgaat op ‘geen toegevoegde suiker’ op het verkeerde been zetten.
Read MoreWist je dat je van ananasbladeren een imitatieleer genaamd Piñatex kunt maken? Dit kun je dan gebruiken voor schoenen, tassen, jassen, etc. Natuurlijk wil je iedereen dan vertellen dat jouw kleding uniek is, omdat die van ananas gemaakt is. Maar mag dat wel als iemand het merk “Pineapple” voor kleding heeft geregistreerd? Pleeg je dan geen merkinbreuk?
Read MoreAmp. Amsterdam // The Sonic Branding Company maakt een interessante podcast over muziek in reclame, toepasselijk getiteld “Reclamemuziek”. In een serie korte afleveringen neemt presentator Amber Roner je mee in de wereld van de reclamemuziek. Amber gaat in gesprek met artiesten, producers, music supervisors, publishers, reclamemakers, en……advocaten! Daniël Haije (Hoogenraad & Haak) en Syb Terpstra (bureau Brandeis) werkten mee aan een aflevering over de juridische aspecten van reclamemuziek.
Read More