Nederland´s trots Max Verstappen was begin in het najaar van 2016 te zien in een televisiereclame van Jumbo. Als reactie hierop verspreidde Picnic, een nieuwe online supermarkt, een reclamefilmpje via social media: een lookalike van Verstappen levert in een Picnic bestelauto boodschappen af.
Read MoreAfgelopen maand behandelde de Voorzitter van de Reclame Code Commissie maar liefst twee klachten over Unox rijk gevulde tomatensoep. Volgens de klagers zou Unox met reclame-uitingen misleiden.
Read MoreDeze maand maakten Chambers & Partners en Legal 500 hun ranglijsten voor advocaten(kantoren) bekend. Ieder jaar opnieuw onderzoeken Chambers en Legal 500 de juridische markt uitvoerig, en peilen de meningen van cliënten en collega’s. Binnen een bepaald vakgebied worden de kantoren en individuele advocaten beoordeeld, waarbij alleen de top van het segment het tot de rankings haalt. Ook dit jaar heeft Hoogenraad & Haak weer een mooie positie bemachtigd in beide lijsten. Iets waar we hard voor werken en best een beetje trots op zijn!
Read MoreDe Reclamecode Social Media (“RSM”) bestaat sinds 2014 als onderdeel van de Nederlandse Reclame Code. De belangrijkste regel? Als een bedrijf iemand stimuleert om reclame te maken, moet het voor de lezer of kijker duidelijk zijn dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld door het gebruik van #ad. Op 31 maart 2017 is de toelichting bij de RSM verduidelijkt. Wat houdt dat in?
Read MoreDe VIC-Verordening (1169/2011), waarin regels staan voor etikettering van levensmiddelen, is inmiddels alweer ruim twee jaar in werking getreden. Destijds een klus van enorme omvang voor bedrijven (vrijwel alle etiketten moesten worden gewijzigd!) met een lang staartje (hoe leggen we de regels uit de Verordening uit, wat wordt het beleid van de NVWA?).
Read MoreDe consument winkelt anno 2017 voor de meest uiteenlopende producten maar al te graag online, dat weten we inmiddels. Ook alcoholische dranken zijn in trek. Reden genoeg voor de Verenging SlijtersUnie om eens na te gaan of online-verkopers van alcohol de benodigde vergunningen bezitten. Catawiki is een veilingwebsite, die zonder slijtersvergunning (sterke) drank aanbiedt via een veilingmodule.
Read MoreHet product Heks’nkaas houdt de gemoederen in de IE-kringen al een tijd bezig. In 2015 procedeerde Levola, de producent van Heks’nkaas, over auteursrechtelijke bescherming van de smaak van de smeerdip.
Read MoreSinds maandag verzorg ik Denk-lijsttrekker Tunahan Kuzu. Digitaal althans, via de Zondag Met Lubach Kamergotchi-app. Met gepaste trots meld ik u dat het goed gaat met Kuzu. Ik voorzie hem met regelmaat van eten, liefde en ideeën, waardoor hij in leven blijft en zelfs een glimlach op zijn gezicht te zien is.
Read MoreConsumenten die een klacht willen indienen over een bedrijf kunnen terecht op de website klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De insteek is dat de klager via dit online klachtenplatform samen met het bedrijf tot een oplossing komt.
Read MoreDe RCC en het CvB oordelen de laatste tijd opvallend streng in zaken over goede smaak en fatsoen. Twee voorbeelden.
Read MoreIs het je al opgevallen dat auto’s sinds 1 november 2016 een paar duizend euro duurder lijken? Dat komt door een handhavingsactie van de Autoriteit Consument & Markt, gericht op de autobranche.
Read MoreOp de valreep van 2016 kwam vanuit de RCC nog een uitspraak over de Reclamecode Social Media (RSM). In de hoofdrol wederom Mascha Feoktistova (Mascha).
Read MoreAnnotatie bij uitspraak rechtbank Rotterdam (Heksenkaas B.V. / VWS)
Read MoreAnnotatie bij College van Beroep 100% Xylitol interpretatie Teekanne
Read MoreOp 1 november jl. is Daniël Haije benoemd tot voorzitter van de Vereniging voor Reclamerecht (VvRr).
Read MoreMarket Food Group is de houder van het woordmerk ‘Bakkerij ’t Stoepje’. Het bedrijf is bekend van die grote gele vrachtwagens met rode letters. MFG levert banketwaren (waaronder brood) aan haar franchisenemers en anderen. Vaak zijn dat marktkooplui.
Read MoreNa alle ophef over het ‘blauwe vinkje’ (bewuste keuze), het mindere broertje van het ‘groene vinkje’ (gezondere keuze) heeft de Stichting Ik kies Bewust besloten dat het blauwe vinkje sinds 1 augustus jl. niet meer is toegestaan op ‘producten met kindermarketing’.
Read MoreIn de TVC van Albert Heijn voor brood met het ‘Broodnodig’ label vertelt Bakker Patrick trots dat zijn verse brood alleen het broodnodige bevat. Klager is boos, want hij heeft op het etiket ontdekt dat het meergranenbrood ook dextrose bevat, en dat is nu juist niet broodnodig.
Read MoreMet de recente Hof van Justitie uitspraak Innova Vital hebben we weer een (toekomstige) klassieker te pakken: de strenge regels uit de Claimsverordening zijn óók van toepassing op commerciële communicatie vanuit levensmiddelenbedrijven naar beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg.
Read More