Vanaf 15 maart 2018 is de nieuwe Reclamecode Zuigelingenvoeding van toepassing. Deze Reclamecode vervangt de Gedragscode Reclame en Zuigelingenvoeding die in juli 2016 tot stand kwam door een samenwerking tussen de leden van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Read MoreOp 29 maart vorig jaar schreef ik dat de Europese Commissie de alcoholindustrie opriep om met een voorstel te komen voor zelfregulering over de etikettering van alcoholische dranken (>1,2 % alcohol). Dit voorstel moet gaan over de vermelding van de lijst van ingrediënten en voedingswaardevermelding op het etiket.
Read MoreBegin februari publiceerde de NVWA haar Specifieke interventiebeleid voor de samenstelling van levensmiddelen, dat zij per 1 maart 2018 hanteert. Dit interventiebeleid ziet op overtredingen met betrekking tot de samenstelling van bepaalde categorieën levensmiddelen. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan voedingssupplementen, levensmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen, zuigelingenvoeding en nieuwe voedingsmiddelen.
Read MoreVanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. De AVG zal rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie gelden en vervangt de nationale Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Wbp was gebaseerd op de Europese Richtlijn gegevensbescherming (Richtlijn). Aan de bepalingen van de AVG wordt nadere invulling gegeven in zogenoemde uitvoeringswetten. De Nederlandse Uitvoeringswet is momenteel bij de Tweede Kamer in behandeling.
Read MoreOp 1 februari 2018 heeft Nederland een nieuw wetsvoorstel genotificeerd bij de Europese Commissie. Het gaat om een nieuw maximum en waarschuwingsteksten bij het gebruik van vitamine B6 in voedingssupplementen. In de Warenwetregeling Vrijstelling Vitaminesupplementen waren al soortgelijke regels opgenomen voor vitamine A en D.
Read MoreDe Doe Maar Lekker Duurzaam campagne roept de consument op om vaker een duurzaam product te kopen. Daarbij werken Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever samen.
Read MoreLeveranciers van luxeproducten mogen erkende wederverkopers verbieden om de producten op een internetplatform van derden te verkopen, zoals Amazon of Marktplaats. Dat besliste het Hof van Justitie in de zaak Coty Germany.
Read MoreDe (plantaardige) zuivelindustrie houdt de gemoederen nog even bezig. Het Europese Hof van Justitie oordeelde afgelopen zomer dat de beschermde termen ‘melk’, ‘yoghurt’ of ‘room’ niet mogen worden gebruikt als naam of als aanduiding voor een niet-zuivelproduct. De benaming ‘sojamelk’ is sindsdien een no-go. Maar hoe zit de vork in de steel wanneer wordt vermeld dat een product een variatie is op yoghurt, of een alternatief voor zuivel?
Read MoreDat de champagneboeren (terecht) trots zijn op hun bubbelende drankje weten we. Met veel vechtlust verzetten zij zich indien nodig tegen “nepchampagnes” die niet uit de Champagnestreek komen of niet op de traditionele manier zijn geproduceerd. De naam Champagne is immers niet zomaar als Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) beschermd.
Read MoreQuaker Havermout Granola met 94% volkoren granen. Dat klinkt goed, moet klaagster gedacht hebben. Toen zij echter de ingrediëntenlijst op de achterkant las bleek het product voor maar 63% uit volkoren granen te bestaan.
Read MoreDe verwachting van een product door reclame vs. de werkelijkheid. Daar klagen teleurgestelde consumenten wel vaker over bij de Reclame Code Commissie.
Read MoreDe winnaar van het Gouden Windei van Foodwatch is …. Jumbo Goudeerlijk maïsbrood. Elk jaar nomineert Foodwatch producten die in haar ogen misleidend zijn. Daarna is de stem aan het publiek. De grootste misleider wint het Gouden Windei. Die ‘eer’ viel Jumbo ten deel.
Read MoreEen veelbesproken televisiecommercial. Rabobank houdt de kijker op emotionele toon en voorzien van emotionele beelden een toekomstbeeld voor, waarin niemand honger lijdt. De commercial lijdt tot klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC). Gaat Rabobank te ver in haar belofte?
Read MoreDe Europese Commissie gaat (eindelijk) definities vaststellen voor de termen vegetarian en vegan food. In artikel 36 van de VIC-Verordening staat de opdracht om deze definities vast te stellen, maar zonder hier een deadline aan vast te knopen.
Read MoreIn hoeverre komt aan een beschrijvende handelsnaam bescherming toe? Deze vraag staat centraal in een recente uitspraak van het Gerechtshof Den Haag. Volgens Parfumswinkel veroorzaakt Parfumswebwinkel, door het voeren van een overeenstemmende handelsnaam, gevaar voor verwarring bij klanten.
Read MoreWhat’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout!
Read MoreOngeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame?
Read MoreIn de commercial van Decathlon is een jongetje te zien dat haastig met een snorkelmasker naar het zwembad rent. Hij zet het masker op en springt in het water om naar de billen van gymnastiekende vrouwen te gluren.
Read MoreReclame voor een heerlijke McDonald’s cheeseburger mag niet gericht zijn op kinderen onder de 13 jaar. Een klip en klare regel die volgt uit de Reclamecode voor Voedingsmiddelen. Dus moet de adverteerder zijn publiek met zorg selecteren. En dat doet McDonald’s.
Read MoreCommerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.
Read More