Posts in Advertising
Nieuwe Reclamecode Zuigelingenvoeding

Vanaf 15 maart 2018 is de nieuwe Reclamecode Zuigelingenvoeding van toepassing. Deze Reclamecode vervangt de Gedragscode Reclame en Zuigelingenvoeding die in juli 2016 tot stand kwam door een samenwerking tussen de leden van de Vereniging van Nederlandse Fabrikanten van Kinder- en Dieetvoedingsmiddelen (VNFKD) en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Read More
Update: NVWA hanteert Specifiek interventiebeleid voor de samenstelling van levensmiddelen

Begin februari publiceerde de NVWA haar Specifieke interventiebeleid voor de samenstelling van levensmiddelen, dat zij per 1 maart 2018 hanteert. Dit interventiebeleid ziet op overtredingen met betrekking tot de samenstelling van bepaalde categorieën levensmiddelen. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan voedingssupplementen, levensmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen, zuigelingenvoeding en nieuwe voedingsmiddelen.

Read More
Handleiding Algemene Verordening Gegevensbescherming gepubliceerd

Vanaf 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. De AVG zal rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie gelden en vervangt de nationale Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Wbp was gebaseerd op de Europese Richtlijn gegevensbescherming (Richtlijn). Aan de bepalingen van de AVG wordt nadere invulling gegeven in zogenoemde uitvoeringswetten. De Nederlandse Uitvoeringswet is momenteel bij de Tweede Kamer in behandeling.

Read More
AdvertisingDaniël Haije
De plantaardige zuivelvariaties van Alpro: soja in het zuivelschap?

De (plantaardige) zuivelindustrie houdt de gemoederen nog even bezig. Het Europese Hof van Justitie oordeelde afgelopen zomer dat de beschermde termen ‘melk’, ‘yoghurt’ of ‘room’ niet mogen worden gebruikt als naam of als aanduiding voor een niet-zuivelproduct. De benaming ‘sojamelk’ is sindsdien een no-go. Maar hoe zit de vork in de steel wanneer wordt vermeld dat een product een variatie is op yoghurt, of een alternatief voor zuivel?

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
IJskoude bubbels op het nieuwe jaar

Dat de champagneboeren (terecht) trots zijn op hun bubbelende drankje weten we. Met veel vechtlust verzetten zij zich indien nodig tegen “nepchampagnes” die niet uit de Champagnestreek komen of niet op de traditionele manier zijn geproduceerd. De naam Champagne is immers niet zomaar als Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) beschermd.

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
Tofumelk mag geen melk heten!

What’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout!

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
De opvoedtips van SIRE: de meningen (mogen) verschillen!

Ongeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame?

Read More
AdvertisingDaniël Haije
Online verkoop zuigelingenvoeding: Foodwatch versus webshops

Commerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije