Op 7 september gaf Maarten Haak in Antwerpen een presentatie aan ca. 20 merkenconsultants die de opleiding tot BMM Erkend Merkengemachtigde volgen. Het onderwerp: wat te doen bij conflicten tussen merken. Over strategie, het oplossen van geschillen, procedures voor de Nederlandse rechter, het Benelux Gerechtshof en het Hof van Justitie. En natuurlijk de mogelijke publicitaire kanten van een openlijk conflict.
Read MoreIn een volle zaal uit alle geledingen van de voedingsmiddelenindustrie sprak Ebba Hoogenraad over belangrijke juridische gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Over misleiding: 10 bitterballen in een TVC mág, ook als de verpakking maar 8 bitterballen bevat. Over influencer marketing: de handige 10 gouden regels die Lidl gebruikt als zij producten ter review opstuurt naar vloggers en bloggers. En nog veel meer.
Read MoreDat je inbreuk op het merk Coca-Cola maakt door onder dat merk cola te verkopen zal niemand verbazen, maar kan het verwijderen van iemands merk van een product (nog voordat je een product importeert in de EU) óók een merkinbreuk opleveren?
Read MoreWie vrolijkte zijn werkstuk vroeger niet op met plaatjes van Google of uit de boeken van de schoolbibliotheek? Van geen kwaad bewust kopieer en plak je lukraak afbeeldingen van hamsters, voetballers en steden om maar aan het minimum aantal pagina’s van dat vervelende werkstuk te komen.
Read MoreVorige week kwam de NRC met een lijstje handige tips voor tijdens de hittegolf. Drink voldoende, slaap niet onder je winterdekbed en help elkaar. Compleet geïnspireerd en gemotiveerd door de woorden van de NRC ging heel Nederland de hittegolf tegemoet. Onderschat de kracht van het lijstje niet. Hier stond namelijk ook tussen: neem geen belangrijke beslissingen gedurende de hitte. Hitte zou voor meer stress en meer agressiviteit zorgen. Je loopt hierdoor het risico dat je beslissingen neemt waar je spijt van krijgt.
Read MoreAdvocaat-generaal Wathelet heeft de auteursrechtelijke bescherming van de smaak van levensmiddelen afgeraden. De belangrijkste overweging is in nr. 60:
Read MoreSoms verwacht, soms onaangekondigd. Vaak nét op het verkeerde moment. Als het tijdelijk een rommeltje is, of als de verantwoordelijke manager een gebroken been heeft en niet aanwezig is. Inspecties van de NVWA – iedereen in de industrie heeft ermee te maken.
Read MoreDe Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De gemiddelde visliefhebber kijkt hier misschien niet raar van op, maar een verontwaardigde consument diende een klacht in bij de RCC.
Read MoreMaatschappelijk verantwoord ondernemen is een hot topic. Niet voor niets dragen steeds meer ondernemingen trots uit “verantwoord”, “klimaatneutraal” en “groen” te zijn. Maar niet iedereen is overtuigd van de oprechtheid van dit soort claims. Zo kwam het dat Varkens in Nood klachten indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC), tegen ING en ABN AMRO.
Read MorePuma beroept zich in procedures vaak op de ruimere bescherming die bekende merken genieten: de bescherming tegen verwatering, reputatieschade en freeriding. Dan moet Puma natuurlijk wel laten zien dat haar (naar links) springende roofkat-merken bekend zijn. Maar is het nodig om dat omvangrijke bewijs in elke procedure te leveren?
Read MoreZwarte pumps met rode zool zijn in hooggehakte kringen een begrip: die zijn van de Franse Christian Louboutin afkomstig. Maar succesvolle merken worden nagemaakt, en zo bracht o.a. Van Haren ook pumps met rode zool op de markt. Louboutin, sinds 2009 in het bezit van een Benelux merk voor zijn rode zool, stapte naar de Haagse rechter.
Read MoreGlenfiddich, Glenlivet, Glen Talloch en Glen Buchenbach zijn allemaal namen van whisky’s, maar slechts enkele daarvan mogen gebruik maken van het predicaat ‘Scotch Whisky’. Scotch Whisky is een zogenaamde beschermde geografische aanduiding (BGA). Hiervan mag alleen gebruik gemaakt worden als de whisky afkomstig is uit Schotland. Glen Buchenbach, een whisky afkomstig uit het Buchenbachtal in Duitsland, valt daarom buiten de boot en maakt geen gebruik van de term Scotch Whisky.
Read MoreFoodwatch is een bekende bij de Reclame Code Commissie. Met enige regelmaat dient de ‘voedselwaakhond’ klachten in over reclame voor voeding. Ditmaal moet de verpakking van M&M’s Peanut & Hazelnut eraan geloven.
Read MoreIn het modellenrecht is er altijd frictie tussen de technische (functionele) kanten van een gebruiksmodel en de ontwerpvrijheid. Het modellenrecht biedt géén bescherming voor uiterlijke kenmerken die uitsluitend door hun technische functie worden bepaald. Die regel is niet duidelijk en geeft aanleiding tot veel discussie.
Read MoreIn reclame mag je ‘reclametaal’ gebruiken. Zeker bij cosmeticareclame. De consument begrijpt heel goed dat daar vaak ook reclameoverdrijving bij komt kijken. Maar feitelijkheden over de werking moeten kloppen. Sinds de zaak over Biodermal 60+ dag- en nachtcrème bij het College van Beroep van de Reclame Code Commissie weten we nu precies wat de bewijsregels zijn voor een cosmeticaproduct.
Read MoreOp 6 september 2017 had de Rechtbank Amsterdam al geoordeeld dat het gebruik door Picnic van een lookalike van Max Verstappen in een jolig inhaakfilmpje niet door de beugel kan. Max werd door de rechtbank in de gelegenheid gesteld om zijn schade te onderbouwen.
Read MoreIn april oordeelde de Rechtbank Rotterdam in de tandenborstel-fitty tussen Philips en P&G. In een reclamecampagne vergeleek P&G haar Oral-B elektrische tandenborstel met de DiamondClean tandenborstel van Philips. Je raadt het al: Oral-B is flitsend afgebeeld, is “de beste” en “reinigt beter”. Het model van Philips is in het zwart weergegeven en daarbij letterlijk in de schaduw gezet. Philips is niet blij en vordert staking van de campagne bij de kortgedingrechter.
Read MoreVeel landen kennen hun eigen specialiteiten. In Nederland zijn we bekend om onze kazen, zoals de Noord-Hollandse Gouda. Producenten kunnen een Europese bescherming voor hun producten aanvragen. Deze bescherming valt uiteen in drie vormen: de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) en de Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS).
Read MoreOok in het hoger beroep van een kort geding was de inzet voor Mollen en Bakker het design van grijpers voor autolaadkranen en grondverzetmachines. De belangrijkste vraag die voorlag, was of de linker grijper van Bakker (de RBOX) een eigen plek heeft op de grijpermarkt.
Read More