Herhaalde indiening van merken te kwader trouw?

Wanneer is een merkhouder te kwader trouw bij het herhaald indienen van zijn merk? Het Gerecht liet zich hierover uit in de zaak Hasbro tegen EUIPO. Hasbro liet meerdere keren het merk Monopoly registreren. In 2019 verklaarde EUIPO het merk gedeeltelijk nietig (voor een deel van de waren en diensten), omdat Hasbro te kwader trouw zou zijn geweest bij de aanvraag tot inschrijving van het merk. Hasbro ging in beroep van deze beslissing, maar de Kamer van Beroep en onlangs ook het Gerecht verwierpen dat.

Read More
Doorhaling IMPOSSIBLE BURGER merk onmogelijke opdracht

In het merkenrecht bestaat de regel dat beschrijvende aanduidingen niet als merk mogen worden gemonopoliseerd. Deze aanduidingen moeten voor iedereen vrijgehouden worden. Zo kan het woord “Apple” geen merk voor appels zijn. Apple kan ook niet supermarkten en groenteboeren aanspreken op hun gebruik van de beschrijvende aanduiding apple.

Read More
Een flyer van een groep Bezorgde Burgers

In november 2020 viel bij veel Nederlanders een flyer van actiegroep ‘Bezorgde Burgers’ in de brievenbus. In de flyer staan zo op het eerste oog onschuldige quotes van Albert Einstein en Benjamin Franklin. Dat wordt al snel anders wanneer geclaimd wordt dat corona uitstekend te behandelen is met supplementen en medicijnen. Ook zouden mondkapjes slecht voor de gezondheid zijn en lockdowns een daling van de weerstand veroorzaken. De anti-corona flyer viel niet in goede aarde bij klager. Hij diende daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Read More
HEMA / Lacoste: goed marktonderzoek kan het verschil maken

Een gestyleerde krokodil op kinderkleding. Inbreuk op het merk van Lacoste of niet? In eerste aanleg ging HEMA vrijuit, in hoger beroep trok Lacoste aan het langste eind. De hamvraag in z’n zaak is of het grote publiek (jij, ik, iedereen) de afbeelding op vatten als merk. Dat wil zeggen: als herkomstaanduiding (aldus Lacoste). Of is het gewoon een onschuldige versiering (aldus HEMA)?

Read More
Gouden momenten beleef je met bier

Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Een paar maanden geleden mochten we zowaar op het terras zitten en in de zon, onder het genot van een biertje, heel even corona vergeten. Door de verplichte sluiting had de horeca er toen al een zware periode op zitten.

Read More
Daniel Haije
‘Suiker veroorzaakt rimpels’ is misleidend

De televisiecommercial van Douglas voor haar anti-rimpelcrème is misleidend. Douglas wilde de consument vertellen dat versuikering van cellen met het stijgen van de jaren een nadelig effect op de huid kan hebben. En dat haar product daarbij de oplossing zou zijn. Maar het statement ‘suiker veroorzaakt rimpels’ is misleidend.

Read More
AdvertisingDaniel Haije