Het blijft een hot topic: vleesbenamingen voor plantaardige alternatieven

De Vegetarische Slager scoort de ene hit na de andere: van vegetarische kipstuckjes tot vegan petit filet a l’Americain, de Nederlander weet de vleesvervangers steeds beter te vinden. Recentelijk ontving de Reclame Code Commissie een klacht over een radiocommercial waarin BBQ koning Jord Althuizen kookt met de vegan Bofkipburger van het populaire vleesvervangermerk.

Read More
Food, AdvertisingDaniel Haije
Deel, like & win!

Wie na het lezen van de titel van dit artikel hoopte op een winactie vanuit Hoogenraad & Haak moet ik telleurstellen, daar gaat dit artikel niet over. De feestdagen komen eraan, dit betekent dat er veel cadeaus worden wegegeven.

Read More
AdvertisingDaniel Haije
Het Testarossa-merk getest

Herkent u deze auto nog? Het merk dat prijkt op het racemonster van Crockett en Tubbs uit de jaren ’80 en ’90 was onlangs punt van discussie bij het Hof van Justitie in Luxemburg. Ferrari zou het merk “Testarossa” in de afgelopen jaren onvoldoende gebruikt hebben en daarom moest het uit de registers geschrapt worden.

Read More
Bacon gemaakt van kip: vleesbenamingen op de schop?

In de zomer van 2019 kwam New York Pizza met pizza’s met bloemkoolbodem. Dit ging niet onopgemerkt. Het YouTubefilmpje bevatte een dikke knipoog naar telefonische sekslijnen en kon daarom door de beugel – het was overduidelijk een parodie. Voor de abri’s die landelijk de bushokjes sierden – met daarop een naakte vrouw met twee bloemkolen voor haar borsten – liep het minder goed af.

Read More
Daniel Haije
Herkomstvermelding is hot

Kijk nog maar even goed naar die verpakkingen met vlaggetjes en vrolijke landen-kleuren. Die gaan steeds meer verdwijnen. Waarom? Strenge etiketteringsregels eisen dat een disclaimer wordt gebruikt als het primaire ingrediënt uit een ander land komt dan door de teksten of symbolen op de verpakking wordt gesuggereerd. Het werkelijke land van oorsprong moet dan óók op de verpakking staan, in hetzelfde gezichtsveld.

Read More
Advertising, FoodDaniel Haije
Mogen vegans margarine met vitamine D eten?

Tegenwoordig eet bijna iedereen minstens één dag per week vegetarisch. Ook zijn er mensen – veganisten of vegans – die een volledig plantaardig dieet hebben en dus ook geen dierlijke producten als kaas, eieren of honing eten. Maar waar vallen schimmels en gisten in dit plaatje? Kunnen we deze micro-organismen aanmerken als plantaardig of zijn ze dierlijk van aard? Deze vraag werd in hoger beroep voorgelegd aan het College van Beroep van de Reclame Code Commissie.

Read More
FoodDaniel Haije
Hof Amsterdam: Verstappen-grap moet kunnen

Dat besliste het hof Amsterdam op 2 juni 2020 in de zaak tussen Max Verstappen en Picnic. Daarmee is het eerdere vonnis van de rechtbank Amsterdam van tafel. Bij Picnic kan de vlag uit: de veroordeling om een schadevergoeding van EUR 150.000 te betalen aan Max is vernietigd – Picnic hoeft helemaal niets te betalen, en krijgt en passant opnieuw een fijne flight gratis publiciteit (waaraan ik met dit stukje nog eens rücksichtslos bijdraag). Bij reclamemakers in het algemeen mag een bescheiden vlaggetje uit: de speelruimte om te verwijzen naar bekende personen in reclame is groter geworden.

Read More
De asterisk, broodnodig bij een generieke gezondheidsclaim

Marketing gebruikt graag een algemene, ‘generieke’ gezondheidsclaim. Dat bekt lekkerder. Bijvoorbeeld: ‘voel je fit’. Dat mág volgens de Claimsverordening, mits deze gepaard gaat met een specifieke, toegelaten, gezondheidsclaims (bijvoorbeeld: ‘vitamine C draagt bij aan een normale energiehuishouding’). Maar wat houdt dat ‘gepaard gaan met’ in? Hoe dichtbij moet de specifieke claim staan: direct ernaast, of ergens op dezelfde zijde van de verpakking? Mag het ook op de achterzijde?

Read More