Posts in Advertising
Tofumelk mag geen melk heten!

What’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout!

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
De opvoedtips van SIRE: de meningen (mogen) verschillen!

Ongeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame?

Read More
AdvertisingDaniël Haije
Online verkoop zuigelingenvoeding: Foodwatch versus webshops

Commerciële communicatie voor zuigelingenvoeding is een gevoelig onderwerp: niet alleen door de tekorten in 2015 en 2016 als gevolg van de export naar China, maar ook vanwege de strijd die “de borstvoedingslobby” al jaren voert tegen de promotie van flesvoeding. Omdat borstvoeding ex officio te verkiezen is boven flesvoeding, is de promotie van zuigelingenvoeding onderworpen aan strenge regels.

Read More
Advertising, FoodDaniël Haije
Brandstofverbruik in autoreclame: nieuwe strenge uitspraak RCC

Op basis van Europese wetgeving is het verplicht om in een aantal typen reclame-uitingen voor personenauto’s de brandstof- en CO2-gegevens te vermelden. Dit moet de consument helpen in zijn keuze, zowel met het oog op de kosten als het milieu. De brandstof- en CO2-gegevens worden vastgesteld in Europese laboratoria, onder condities die tot in detail in de wet staan beschreven.

Read More
Exit betalingstermijnen van meer dan 60 dagen

Op 1 juli 2017 is de Wet uiterste betaaltermijnen van zestig dagen voor grote ondernemingen in werking getreden. Voordat de nieuwe wet van kracht werd, was het toegestaan om een betalingstermijn van maximaal 60 dagen af te spreken (ongeacht de omvang van partijen). De betalingstermijn mocht zelfs langer dan 60 dagen zijn als dat niet 'kennelijk onbillijk' was voor de leverancier.

Read More
NBWM / ING – Brave new world

Nederlandse ondernemers die geld naar het buitenland overmaken in vreemde valuta waren tot voor kort aangewezen op grootbanken als ING, Rabobank en ABN AMRO. De tarieven van de banken lagen al jaren op zo´n beetje hetzelfde niveau. De Nederlandsche Betaal- en Wisselmaatschappij (NBWM) gooide eind 2016 de knuppel in het hoenderhok, met een nieuw vast tarief van € 5 per overboeking.

Read More
Meten is weten: niet meer voldoende voor claims?

Wie kent ze niet, de ‘suikerklontjes’ van Dextro Energy. Handig voor in de tas, voor wat extra .. energie? Al in 2011 heeft Dextro Energy aan de Europese Commissie toestemming gevraagd om gebruik te mogen maken van verschillende gezondheidsclaims. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) oordeelde positief over de vijf door Dextro voorgestelde gezondheidsclaims, waarin onder andere een effect wordt geclaimd op spierwerking en energiehuishouding.

Read More