Birds and the bees: buthylhydroxi … bleh!

Let me tell you about the birds and the bees.. Zonnatura brengt gezonde (biologische) producten op de markt. Het bedrijf is er van overtuigd dat veel toevoegingen in voeding onnodig zijn om toch lekker en gezonde voeding te maken. Die overtuiging draagt zij uit door middel van een TVC met een zingend bijtje dat door de natuur vliegt en vervolgens in een fabriek belandt.

Read More
Eindoordeel Duitse rechter over Teekanne: Teekannicht!

De belangrijkste uitspraak in het levensmiddelenrecht in 2015 is zonder twijfel Teekanne. Een Duitse consumenten-organisatie vond het misleidend dat een theeverpakking afbeeldingen van frambozen en vanillebloesem en een logo met de tekst “nur natürliche Zutaten” (“alleen natuurlijke ingrediënten”) bevatte: de consument verwacht dat de thee natuurlijke frambozen- en vanillearoma’s bevat.

Read More
Strijd om de hoestende consument: Bronchostop

Het begin van het jaar staat vrijwel altijd in het teken van zakdoekjes, vitaminesupplementen, thermometers en snotterende collega’s. Te midden van de griepgolf 2016 sprak Boehringer, de producent van het bekende hoestdrankje Bisolvon, haar concurrent Omega Pharma aan, nieuwkomer op de hoestmarkt. Omega Pharma zou misleidende reclame maken voor haar nieuwe hoestproduct BRONCHOSTOP®.

Read More
Filling Pieces / De Schoenenfabriek: over de overdracht van IE-rechten

Schoenontwerper Guillaume Philibert ontwerpt en verkoopt al enige tijd schoenen, de zogenaamde ‘Low Tops’, zoals de Low Top Python (links). Eerst deed hij dat als zelfstandig ondernemer, sinds 2014 vanuit de B.V. Filling Pieces. In 2015 lanceert concurrent De Schoenenfabriek de Sneaker Snake, hier rechts afgebeeld. Beide modellen lijken behoorlijk op elkaar. Een duidelijk inbreuk op auteurs- en modelrechten, zou je denken.

Read More
Claim voor therapie: geen evidence based medicine vereist

“De Krullaards Perfect Body Reset therapie zet u weer recht. Met de plate kan de scheefstand van het bekken ten opzichte van de wervelkolom worden opgeheven”. Dat beloofde Krullaards op haar website. Therapie waarbij een patiënt in verschillende houdingen op een trilplaat gaat staan zou bekkenscheefstand en daarmee beenlengteverschil verhelpen. De claim leidde tot een klacht bij de Reclame Code Commissie.

Read More
AdvertisingDaniël Haije
Octrooi: interactieve beeldschermen

In een geschil over twee octrooien (ook wel patenten genoemd) op het gebied van interactieve televisieschermen, ging het om de vraag of de geoctrooieerde vindingen van Smart Technologies UCL geldige octrooien hadden opgeleverd en of CTouch Europe BV daarop inbreuk maakt. CTouch claimde dat Smart Technologies haar inbreukvorderingen niet duidelijk genoeg had gemotiveerd.

Read More
Bang, banger, bangst

Kleine kinderen zijn bang in het donker. En ook hééél bang voor de enge clown op een abriposter voor het jaarlijkse Halloween-feestje in Walibi. De abri bevindt zich nog geen 170 meter van een kinderopvang en peuterspeelzaal. Te dichtbij, vindt de Reclame Code Commissie. Natuurlijk, de vraag of deze advertentie in strijd is met de goede smaak & fatsoen is subjectief. Maar … bij buitenreclame kún je er niet omheen, dus die gaat eerder over de schreef.

Read More
AdvertisingDaniël Haije
Na 17 jaar procederen: einde aan de strepenstrijd

Na een strijd van ruim 17 jaar kreeg adidas eindelijk gelijk bij het hof Arnhem-Leeuwarden. In de tussentijd kwam de zaak bij vele rechters op het bureau (het Hof van Justitie EU, de Hoge Raad). Daar ging het onder andere om de vraag óf een 3-strepenpatroon wel een merk kan zijn. Het Hof van Justitie EU besliste dat dit zo was. Aardig is dat de zaak ooit begon als kort geding. Het hof neemt nu aan dat er ook na 17 jaar nog steeds ‘voldoende spoedeisend belang’ is bij de vorderingen van adidas, nu de inbreuk nog altijd wordt ontkend.

Read More
Lidl / FNLI: ook lekker

“Mmm, lekker. Mmm, ook lekker.” De reclame-uitingen van Lidl in de campagne “Waar kies jij voor?” kunnen door de beugel. Dat besliste de Reclame Code Commissie (RCC) op 7 maart 2016. In deze campagne vergeleek Lidl een aantal huismerkproducten met die van een A-merk. De reclames toonden de producten naast elkaar met de prijs erbij. Proefpersonen in de televisie- en radiocommercials noemden het A-merkproduct “lekker” en het Lidl-product “ook lekker”.

Read More
Louis van Gaal doet niet leuk mee: EUR 25.000

Reclamebureau Interbest organiseert in 2014 een schrijfwedstrijd rondom het EK-voetbal. Om de wedstrijd te promoten wordt een geinige advertentie gepubliceerd: “Heel Nederland doet mee!” Jammer genoeg voor Interbest doet de in de advertentie afgebeelde Louis van Gaal niet leuk mee. Hij heeft geen toestemming gegeven voor de advertentie. De oud-bondscoach beroept zich voor de Amsterdamse rechtbank op zijn portretrecht, en eist een schadevergoeding van EUR 95.815.

Read More