In april 2017 wees de kantonrechter in de rechtbank Noord-Holland een interessant vonnis. Een Nederlands autobedrijf had zonder toestemming een stockfoto van een temperatuurmeter op zijn website geplaatst:
Read MoreDe Doe Maar Lekker Duurzaam campagne roept de consument op om vaker een duurzaam product te kopen. Daarbij werken Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever samen.
Read MoreLeveranciers van luxeproducten mogen erkende wederverkopers verbieden om de producten op een internetplatform van derden te verkopen, zoals Amazon of Marktplaats. Dat besliste het Hof van Justitie in de zaak Coty Germany.
Read MoreDe (plantaardige) zuivelindustrie houdt de gemoederen nog even bezig. Het Europese Hof van Justitie oordeelde afgelopen zomer dat de beschermde termen ‘melk’, ‘yoghurt’ of ‘room’ niet mogen worden gebruikt als naam of als aanduiding voor een niet-zuivelproduct. De benaming ‘sojamelk’ is sindsdien een no-go. Maar hoe zit de vork in de steel wanneer wordt vermeld dat een product een variatie is op yoghurt, of een alternatief voor zuivel?
Read MoreDat de champagneboeren (terecht) trots zijn op hun bubbelende drankje weten we. Met veel vechtlust verzetten zij zich indien nodig tegen “nepchampagnes” die niet uit de Champagnestreek komen of niet op de traditionele manier zijn geproduceerd. De naam Champagne is immers niet zomaar als Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) beschermd.
Read MoreQuaker Havermout Granola met 94% volkoren granen. Dat klinkt goed, moet klaagster gedacht hebben. Toen zij echter de ingrediëntenlijst op de achterkant las bleek het product voor maar 63% uit volkoren granen te bestaan.
Read MoreDe verwachting van een product door reclame vs. de werkelijkheid. Daar klagen teleurgestelde consumenten wel vaker over bij de Reclame Code Commissie.
Read MoreIn de landen om ons heen was het al gebruikelijk dat ook particulieren aangesproken worden op hun illegaal downloadgedrag en serieuze boetes opgelegd krijgen. In de Staatscourant was onlangs te lezen dat Dutch FilmWorks van de Autoriteit Persoonsgegevens nu ook toestemming heeft gekregen om de IP-adressen te verzamelen van particulieren die illegaal hun films en series downloaden.
Read MoreDe winnaar van het Gouden Windei van Foodwatch is …. Jumbo Goudeerlijk maïsbrood. Elk jaar nomineert Foodwatch producten die in haar ogen misleidend zijn. Daarna is de stem aan het publiek. De grootste misleider wint het Gouden Windei. Die ‘eer’ viel Jumbo ten deel.
Read MoreEen veelbesproken televisiecommercial. Rabobank houdt de kijker op emotionele toon en voorzien van emotionele beelden een toekomstbeeld voor, waarin niemand honger lijdt. De commercial lijdt tot klachten bij de Reclame Code Commissie (RCC). Gaat Rabobank te ver in haar belofte?
Read MoreDe Europese Commissie gaat (eindelijk) definities vaststellen voor de termen vegetarian en vegan food. In artikel 36 van de VIC-Verordening staat de opdracht om deze definities vast te stellen, maar zonder hier een deadline aan vast te knopen.
Read MoreIn hoeverre komt aan een beschrijvende handelsnaam bescherming toe? Deze vraag staat centraal in een recente uitspraak van het Gerechtshof Den Haag. Volgens Parfumswinkel veroorzaakt Parfumswebwinkel, door het voeren van een overeenstemmende handelsnaam, gevaar voor verwarring bij klanten.
Read MoreOp de ontwerpafdeling van Esprit was men kennelijk even vergeten dat een ontwerpafdeling ontwerpt.. Een één-op-één kopie van een donsjas van Scotch & Soda verliet de Esprit-tekentafel en werd op de markt gebracht in Europa. Auteursrechtinbreuk – zo oordeelde de Haagse rechter weinig verrassend.
What’s in a name? Jaren geleden heeft de zuivelbranche in Brussel heel grondig gelobbyd. Zuivelnamen als melk, kaas en boter zijn beschermde aanduidingen. Melk mag alleen melk heten als het is verkregen uit de melkklieren van een dier. Vandaar: koeienmelk, geitenmelk en kamelenmelk. Maar hoe zit het met sojamelk? En tofumelk? Fout!
Read MoreHerken je deze situatie? Een familiebedrijf wordt al tijden gedreven onder de naam van de familie. Eén van de telgen begint elders voor zichzelf een vergelijkbare onderneming, waarbij de naam van de familie op de een of andere manier wordt gebruikt. Wat mag dan wél?
Read MoreEen meneer uit Bodegraven-Reeuwijk ligt al jaren in de clinch met de gemeente. We noemen hem voor het gemak even Piet; zijn echte naam is niet bekend. Piet is boos op onder andere de burgemeester van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk in verband met de wijziging van een bestemmingsplan.
Read MoreOngeveer tegelijk met de aankondiging van de nieuwe gender-neutrale omroep van de NS verscheen in juli de veelbesproken reclame van SIRE op tv. Laat jongens weer écht jongens zijn, is daarin de boodschap. De twee media-uitingen lijken een tegenovergesteld standpunt te uiten over een maatschappelijk ‘hot topic’, een leuk gesprek bij het koffieautomaat was gegarandeerd. Viel te verwachten dat een klacht bij de Reclame Code Commissie zou volgen over de SIRE reclame?
Read MoreIn 2015 deponeerde Merkenbureau Chiever De Nachtwacht als beeldmerk bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Aanleiding hiervoor was een marketing-actie van het BBIE. Iedereen die in die periode een beeldmerk deponeerde, kreeg daarvan een schilderij cadeau.
Read MoreIn de commercial van Decathlon is een jongetje te zien dat haastig met een snorkelmasker naar het zwembad rent. Hij zet het masker op en springt in het water om naar de billen van gymnastiekende vrouwen te gluren.
Read MoreEr was eens een geschil over frieten, diepgevroren frieten wel te verstaan. J.R. Simplot Company heeft een modelregistratie voor verschillende gedraaide vormen. McCain Foods gaat diepgevroren aardappels ‘Rustic Twist’ verkopen, die qua uiterlijk daar veel van weg hebben. Modelinbreuk of niet?
Read More