De wettelijk verplichte vermelding “0g CO2/km” in een advertentie van Lucid voor haar elektrische auto, de Lucid Air, is volgens de Reclame Code Commissie (“RCC”) misleidend. Lucid had duidelijk moeten maken dat deze vermelding alleen ziet op de ‘directe’ CO2-uitstoot tijdens het rijden.
Read MoreVanaf 1 april 2024 wordt in Nederland een nieuwe zelfreguleringscode van kracht voor reclame voor alle alcoholvrije varianten van alcoholhoudende dranken: de Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende Dranken (RvAVA). Vier vragen en antwoorden.
Read MoreOp 1 april 2024 trad een aantal wijzigingen in de Nederlandse Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) in werking. Ik noem kort de vijf belangrijkste.
Read MoreDe zwarte kisten van Dr. Martens met opvallende gele stiksels zijn al sinds de jaren 60 niet weg te denken uit de modewereld. De schoen die aanvankelijk als werkmanschoen bedoeld was, werd al snel door verschillende subculturen omarmd als symbool van rebellie en wordt gedragen door veel bekendheden. Airwair, de fabrikant van Dr. Martens schoenen, probeert de vormgeving van haar iconische schoenen zo goed mogelijk te beschermen en schreef een positiemerk in bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP)
Read MoreHeb je last van slapeloosheid? DroomSap is dé oplossing volgens de website. Medicijnen tegen slaapgebrek zijn dan niet meer nodig. De reclame-uiting is volgens de Voorzitter van de Reclame Code Commissie in strijd met de Geneesmiddelenwet én in strijd met de Reclamecode voor Gezondheidsproducten. Maar dat kan niet allebei tegelijk aan de orde zijn. Het is het één of het ander.
Read MoreDe 'virgin cocktail', of 'mocktail', en het 0.0 (speciaal) biertje zijn niet meer weg te denken van de menukaart. De keuze is reuze voor wie alcoholvrij wil toosten; de tijden van uitsluitend kinderchampagne van appelsap met prik zijn voorbij. Dit is een positieve ontwikkeling met het oog op verantwoord alcoholgebruik. Hoogste tijd dus voor de reclamecode om mee te bewegen met deze ontwikkeling.
Read MoreHet drankje hard seltzer, alcoholhoudend bruiswater met een smaakje, wint de laatste tijd populariteit in Nederland. Dit is terug te zien in het aantal klachten (en aanbevelingen) bij de Stichting Reclame Code, want bij alcoholreclame zijn ook direct de strenge regels uit de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) van toepassing.
Ik bespreek drie uitspraken van de (Voorzitter van de) Reclame Code Commissie over reclame voor hard seltzer.
Read MoreHartstikke mooi dat Marley Spoon in haar maaltijdbox varkensvlees verkoopt dat voldoet aan het Climate Neutral Group-keurmerk. Op de verpakking staat het Climate Neutral Group logo en de tekst ‘contributes to global Carbon Neutrality’. Helaas is dat een verboden milieuclaim. Waarom? De consument zal denken dat het varkensvlees volledig klimaatneutraal is geproduceerd. Maar de criteria van het keurmerk zijn bij varkensvlees minder vergaand: ‘op weg naar’ klimaatneutraal zou beter passen.
Read MoreCaroline van der Plas die het weerbericht verkondigt, Maarten van Rossum die danst op “I’m too sexy” en Mark Rutte die “het eerlijke verhaal” vertelt over de klimaatcrisis. Dit zijn een paar voorbeelden van deepfakes van Nederlandse bodem. Deepfakes zijn video’s en geluidsfragmenten – gemaakt met behulp van AI – waarin het lijkt of iemand écht zelf daarin figureert. Deepfakes inzetten kan aantrekkelijk zijn. Maar wat zijn nu de juridische risico’s bij het inzetten van een (voice) deepfake zonder toestemming van de betrokkene?
Read MorePositiemerken voor sier-elementen op sneakers worden meestal geweigerd omdat ze geen onderscheidend vermogen zouden hebben. Reden: de gemiddelde consument zal zo’n positiemerk gewoon zien als een banaal decoratief element, en niet als een herkomstaanduiding. Wie zo’n positiemerk wil registreren moet in de regel bewijzen dat het merk onderscheidend vermogen heeft verkregen (inburgering). Deze 'regel' kreeg veel kritiek, want er zijn nogal wat tekens die van huis uit prima als merk kunnen dienen.
Read MoreWe schreven al eerder over het geschil tussen de makers Jiskefet en de schrijver van de Jiskefet encyclopedie. De makers van Jiskefet vonden de ongeautoriseerde Jiskefet encyclopedie humorloos en omdat de merknaam in grote letters op de encyclopedie stond, zou hun reputatie geschaad worden. De rechtbank Amsterdam was het met Jiskefet eens en oordeelde dat er een sticker op het boek moest worden aangebracht en/of een inlegvel met verklaring dat het boek ongeautoriseerd is.
Read MoreDe dagen worden korter en de temperatuur daalt. Tijd voor lekkere warme choco(lade)mel(k), een stuk chocoladeletter of een handje chocoladekruidnoten. In het dagelijks taalgebruik zijn de termen “chocolade”, “choco” en “chocola” inwisselbaar, maar hoe zit het juridisch met het gebruik van deze termen?
Read MoreDat ook bedrijven met een negatieve milieu-impact duurzaamheidsclaims mogen maken, bleek al eerder uit uitspraken van de Reclame Code Commissie (RCC) over Corendon’s vliegvakanties en Melkunie’s zuivelreclame. Dus ook een van Europa’s grootste staalproducenten mag vertellen over haar inspanningen op het gebied van duurzaamheid. De advertentie van Tata Steel laat zien hoe bedrijven duurzaamheidsambities kunnen communiceren.
Read More24 november aanstaande is weer het zover: Black Friday. Op deze uit Amerika overgewaaide dag worden veel (en hoge) kortingen gegeven. Daarna volgen Cyber Monday en de feestdagen. De kortingen zullen ons om de oren vliegen. Een goed moment om deze regels weer even op te frissen. Hier een aantal tips waar je op moet letten bij het geven van korting. In het verleden kwam het nog wel eens voor dat vlak voor Black Friday de prijzen omhoog gingen, zodat de korting daarna groter leek.
Read More'Neutralisatie' lijkt een algemeen beginsel te worden, in plaats van een uitzondering op de regel. Dit is nadelig voor merkhouders, zeker ook van bekende merken.
Read MoreAdverteerders en content creators moeten hun samenwerking voldoende duidelijk maken in reclame-uitingen. Dit kan bijvoorbeeld door “#ad”, maar er zijn ook andere manieren. Een voorbeeld is “#LiptoniceTeaAmbassador”.
Read MoreSpin Master brengt de bekende Rubik’s Cube op de markt. Goliath biedt een ander ‘kubusvormig spelobject’ op de markt, de NexCube. Maakt deze laatste inbreuk? Hoever reikt de beschermingsomvang van het auteursrecht op de bekende Rubik’s Cube?
Read MoreGreenpeace mag met een confronterende commercial haar mening uiten over de rol die Rabobank volgens haar speelt in de natuur-, klimaat-, en stikstofcrisis. Dit besliste de Reclame Code Commissie. In de televisiecommercial zijn beelden van bosbranden, megastallen en het kappen van regenwouden te zien. De tekst en de voice-over zegt o.a.: “Rabobank, trotse sponsor van festivals & natuurverwoesting” en “Rabobank, trotse sponsor van musea & het kappen van regenwouden.”
Read MoreVanwege het Nederlandse spamverbod mag je niet zomaar marketing e-mails versturen. Daarvoor is in beginsel voorafgaande toestemming vereist. Maar hoe zit het met informatieve service berichten? Is daarvoor dan nooit toestemming nodig? Oplettendheid is hierbij geboden!
Read More