De Global Advertising Lawyers Alliance (GALA) heeft een jaaroverzicht gepubliceerd met de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van reclamerecht in meer dan vijftig landen over de hele wereld - van Argentinië tot Zimbabwe.
Read MoreDe televisiecommercial van Douglas voor haar anti-rimpelcrème is misleidend. Douglas wilde de consument vertellen dat versuikering van cellen met het stijgen van de jaren een nadelig effect op de huid kan hebben. En dat haar product daarbij de oplossing zou zijn. Maar het statement ‘suiker veroorzaakt rimpels’ is misleidend.
Read MoreVoorlopig mogen zogeheten botanical producten een gezondheidsclaim maken voor bijvoorbeeld een vitaminesupplement. Dit ondanks dat EFSA de bijbehorende wetenschappelijke dossiers nog steeds niet heeft beoordeeld.
Read MorePer 1 november 2020 is de nieuwe Mediawet in werking getreden. Dat heeft gevolgen voor videoplatforms als YouTube, en mogelijk ook voor vloggers.
Read MoreDe Vegetarische Slager scoort de ene hit na de andere: van vegetarische kipstuckjes tot vegan petit filet a l’Americain, de Nederlander weet de vleesvervangers steeds beter te vinden. Recentelijk ontving de Reclame Code Commissie een klacht over een radiocommercial waarin BBQ koning Jord Althuizen kookt met de vegan Bofkipburger van het populaire vleesvervangermerk.
Read MoreWie na het lezen van de titel van dit artikel hoopte op een winactie vanuit Hoogenraad & Haak moet ik telleurstellen, daar gaat dit artikel niet over. De feestdagen komen eraan, dit betekent dat er veel cadeaus worden wegegeven.
Read MoreMenig fabrikant is verguld als blijkt dat zijn product door de Consumentenbond is getest als Beste Koop of Beste uit de Test. Tegen betaling gebruiken ze daarna het beeldmerk van de Consumentenbond in hun reclame. Maar mag je ook trots melding maken van in het verleden gewonnen Consumentenbondtesten?
Read MoreGebruik van een dubbelganger van een beroemdheid in reclame mag als het voor het publiek duidelijk is dat het gaat om een lookalike, het publiek daarnaast niet zal denken dat de beroemdheid zelf de producten van de adverteerder ondersteunt, en er geen daadwerkelijke schade optreedt. Dat besliste het hof Amsterdam op 2 juni 2020 in de zaak tussen Max Verstappen en Picnic.
Read MoreIn mei 2020 lanceerde T-Mobile de “Break-up Weken”. De ludieke boodschap: maak het uit met je huidige telecomprovider.
Read MoreKijk nog maar even goed naar die verpakkingen met vlaggetjes en vrolijke landen-kleuren. Die gaan steeds meer verdwijnen. Waarom? Strenge etiketteringsregels eisen dat een disclaimer wordt gebruikt als het primaire ingrediënt uit een ander land komt dan door de teksten of symbolen op de verpakking wordt gesuggereerd. Het werkelijke land van oorsprong moet dan óók op de verpakking staan, in hetzelfde gezichtsveld.
Read MoreDat besliste het hof Amsterdam op 2 juni 2020 in de zaak tussen Max Verstappen en Picnic. Daarmee is het eerdere vonnis van de rechtbank Amsterdam van tafel. Bij Picnic kan de vlag uit: de veroordeling om een schadevergoeding van EUR 150.000 te betalen aan Max is vernietigd – Picnic hoeft helemaal niets te betalen, en krijgt en passant opnieuw een fijne flight gratis publiciteit (waaraan ik met dit stukje nog eens rücksichtslos bijdraag). Bij reclamemakers in het algemeen mag een bescheiden vlaggetje uit: de speelruimte om te verwijzen naar bekende personen in reclame is groter geworden.
Read MoreAls juridisch medewerker heeft Lisanne zich bij Hoogenraad & Haak in korte tijd onmisbaar gemaakt. Gedreven, tactisch en down to earth heeft zij al vele cliënten verder geholpen. Eind februari neemt Lisanne de volgende stap en wordt zij beëdigd als advocaat.
Read MoreEen Amsterdamse kleermakerij nam actie tegen Google. De voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam droeg Google op om tien valse recensies te verwijderen en om te laten weten wie de recensies hadden geplaatst. Binnen een paar maanden waren er via Google Maps tien valse, negatieve beoordelingen geplaatst.
Read MoreEnzo Knol zette een vlog over Boerderijchips op zijn Youtube-kanaal: Enzo rijdt naar Boerderijchips in zijn (roze) Lamborghini, helpt met aardappelen inladen, rijdt op de trekker en raakt zijn autosleutels kwijt in een berg aardappelen. Enzo volgt het productieproces van aardappel tot chips, vindt zijn autosleutels terug (althans reservesleutels), unboxt thuis een doos “Boerderijchips” en wijst nog even op www.boerderijchips.nl.
Read MoreDynamic pricing, schaarsteaanduidingen, nudging, sociaal bewijs en dark patterns. Er zijn eindeloos veel tactieken om online aankoopbeslissingen te beïnvloeden. Waar ligt de grens tussen toelaatbare beïnvloeding en een oneerlijke handelspraktijk?
Read MoreEuropa heeft het er maar druk mee. Niet alleen de reclameregels gaan veranderen, er komen ook nieuwe regels voor het aanbieden van digitale inhoud. Andere Europese richtlijnen op het gebied van consumentenbescherming gaan op de schop. Belangrijk nieuws voor alle bedrijven die verkopen via internet of apps aanbieden aan consumenten. Wat zijn de praktische gevolgen voor bedrijven? Een greep uit de wijzigingen.
Read MoreDe kogel is door de kerk: het Europese reclamerecht gaat veranderen. De wijziging van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken is op 8 november goedgekeurd door de Europese Raad.
Read MoreDe Amerikaanse toezichthouder FTC heeft op 6 november 2019 een handige brochure gepubliceerd: “Disclosures 101 for Social Media Influencers”. De brochure legt helder uit wanneer en hoe influencers duidelijk moeten maken dat hun social posts reclame zijn. De FTC onderstreept dat het (ook) de verantwoordelijkheid van de influencer is om ervoor te zorgen dat reclame herkenbaar is als reclame.
Read MoreJohn de Mol en andere bekende Nederlanders figureren tegen hun wil (en soms zonder het te weten) in advertenties op Facebook en Instagram voor het investeren in o.a. Bitcoins. De advertenties zijn regelrechte oplichting: De Mol heeft geen toestemming gegeven voor het gebruik van zijn portret.
Read More