Voor alcoholreclames gelden strenge regels. Het drankmerk Frank Seltzer werd twee keer op het matje geroepen bij de Reclame Code Commissie (RCC) voor een abri-poster waarop een meisje is afgebeeld met een alcoholhoudende drank.
Read MoreIn Europa zijn de etiketteringsregels geharmoniseerd in de VIC VO 1169/2011. Lidstaten hebben de verplichting om de onderlinge interpretatieverschillen zo klein mogelijk te houden. In de praktijk wisselt dit per onderwerp. In dit artikel drie cases uit Nederland en België waarin harmonisatie op verschillende manieren wordt geduid. Waar knelt het in de praktijk en waar niet?
Read MoreEen televisiecommercial voor damesondergoed van Zeeman toont vrouwen in ondergoed in allerlei situaties. De billen van de vrouwen komen prominent in beeld. Klagers vinden de reclame vrouwonvriendelijk, seksistisch en te naakt voor een tijdstip dat ook kinderen tv kijken. Ook wordt geklaagd dat Zeeman vrouwen aanmoedigt erotisch getinte selfies te verspreiden. De klachten roepen de vraag op of de commercial in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen.
Read MoreWie een influencer contracteert regelt natuurlijk keurig dat de influencer zich aan alle reclame-regels moet houden: #ad vermelden en zo. Maar dat blijkt niet genoeg!
Read More“Vitalise Positief Saffraan Complex werkt opbeurend als u somber bent.” Is deze claim wel of niet toegestaan? Het luistert nauw bij gebruik van botanicals. Dit is te sterk gezegd; een meer genuanceerde claim had wél door de beugel gekund.
Read MoreDe vegan shoarma pizza is de nieuwste toevoeging aan het pizza aanbod van New York Pizza. Deze lancering verliep niet onopgemerkt, zoals vaker het geval bij deze pizzaspecialist. Eerder meldden we dat de campagne ter promotie van de bloemkoolpizzabodem opviel in het straatbeeld.
Read MoreDe Reclame Code Commissie (RCC) wees op 26 augustus 2021 een belangrijke uitspraak. De RCC stelt zeer zware eisen aan de onderbouwing van CO2-neutralisatieclaims.
Read MoreLet op! Onlangs heeft de Reclame Code Commissie (RCC) een belangrijke uitspraak gedaan over influencer marketing en de inspanningsplicht van de adverteerder.
Read MoreVegaburgers, vegetarische kipstukjes, auf wiederschnitzels: de schappen liggen daar vol mee. De vleesindustrie is hier niet blij mee. Het voorstel om het gebruik van vleesbenamingen voor plantaardige alternatieven te verbieden is - naar mijn mening terecht - eind 2020 van tafel geveegd.
Read MoreOp 1 juli 2021 treedt de nieuwe Alcoholwet in werking die de Drank- en Horecawet vervangt. Met deze nieuwe regels wordt beoogd alcoholgebruik door jongeren te voorkomen en problematisch alcoholgebruik in Nederland tegen te gaan. De meest spraakmakende verandering is het verbod om in retailwinkels kortingen boven de 25% te geven (art. 2a Alcoholwet).
Read MoreWie vergelijkende reclame wil maken moet door een hoge hoepel springen. Dat heeft Specsavers ervaren. Haar campagne ‘De Waarheid’ voldoet niet aan de regelen der kunst. Een verbod volgt. Specsavers had een opvallende campagne met als titel ‘De Waarheid’. Wibi Soerjadi treedt op in die campagne. De teneur: bij Specsavers zijn de hoortoestellen veel goedkoper en beter dan bij andere audiciens.
Read MoreTotale paniek in de Amsterdamse supermarkten: de barista-haverdrank waarmee je jouw (ijs)koffie van plantaardig schuim kan voorzien is op! De producenten hebben een leveringsprobleem. En dat is niet zo gek, want plantaardige dranken en producten zijn populairder dan ooit.
Read MoreDe gewijzigde samenstelling van Parodontax Original is niet onopgemerkt gebleven. De planten- en kruidenextracten in Parodontax zijn vervangen door aroma's. GSK zegt dat dit alleen een andere smaak geeft en heeft daarom de mededeling “vernieuwde smaak” op de verpakking gezet.
Read MoreEen terugkerende hamvraag is of op een levensmiddel een afbeelding van de betreffende vrucht mag staan. Wanneer moet je ‘smaak’ erbij zetten? De NVWA heeft onlangs een handleiding gegeven die duidelijkheid geeft hoe de NVWA zal gaan handhaven.
Read MoreDe horeca mag vanaf 28 april weer (deels) open en de zon schijnt! Heerlijk weer op het terras zitten; onder het genot van een vers getapt biertje mogen we weer samen proosten, op elkaar, op vriendschap of gewoon op een mooie dag. Maar vergeet de geldende coronamaatregelen niet, en dan gaat het niet over het biermerk Corona. Hoewel, voor reclame voor bier (in het algemeen: reclame voor alcohol) zijn ook allerlei regels.
Read MoreIn november 2020 viel bij veel Nederlanders een flyer van actiegroep ‘Bezorgde Burgers’ in de brievenbus. In de flyer staan zo op het eerste oog onschuldige quotes van Albert Einstein en Benjamin Franklin. Dat wordt al snel anders wanneer geclaimd wordt dat corona uitstekend te behandelen is met supplementen en medicijnen. Ook zouden mondkapjes slecht voor de gezondheid zijn en lockdowns een daling van de weerstand veroorzaken. De anti-corona flyer viel niet in goede aarde bij klager. Hij diende daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).
Read MoreAls aanbieder van voedingssupplementen of andere gezondheidsproducten is het vaak lastig om in te schatten wat je wel en niet mag zeggen over het effect van het product dat je aanbiedt. Als het kruidenpreparaten (botanicals) bevat is dit nog complexer.
Read MoreSoms lees je bij de productbeoordelingen in een webshop weleens een review die te goed lijkt om waar te zijn. Sommige verkopers op internet kunnen kennelijk de verleiding niet weerstaan om de werkelijkheid een beetje rooskleuriger voor te doen.
Read MoreIn een recente uitspraak oordeelde het College van Beroep (CvB) dat de Reclame Code Commissie (RCC) en het CvB alleen mogen oordelen dat een reclame-uiting in strijd is met de AVG wanneer dit overduidelijk is.
Read MoreMag de Koninklijke Vereniging Homeopathie Nederland op haar website vermelden dat er vele wetenschappelijke onderzoeken zijn die werkzaamheid aantonen bij vele indicaties? Dit is de inzet geweest van een principiële procedure bij de Reclame Code Commissie.
Read More