Posts in Advertising
Etiketteringsregelgeving België en Nederland: geharmoniseerd of toch niet?

In Europa zijn de etiketteringsregels geharmoniseerd in de VIC VO 1169/2011. Lidstaten hebben de verplichting om de onderlinge interpretatieverschillen zo klein mogelijk te houden. In de praktijk wisselt dit per onderwerp. In dit artikel drie cases uit Nederland en België waarin harmonisatie op verschillende manieren wordt geduid. Waar knelt het in de praktijk en waar niet?

Read More
Zeeman gaat met de billen bloot

Een televisiecommercial voor damesondergoed van Zeeman toont vrouwen in ondergoed in allerlei situaties. De billen van de vrouwen komen prominent in beeld. Klagers vinden de reclame vrouwonvriendelijk, seksistisch en te naakt voor een tijdstip dat ook kinderen tv kijken. Ook wordt geklaagd dat Zeeman vrouwen aanmoedigt erotisch getinte selfies te verspreiden. De klachten roepen de vraag op of de commercial in strijd is met de goede smaak en/of het fatsoen.

Read More
Vlees- en zuivelnamen voor plantaardige alternatieven zijn gewoon toegestaan

Vegaburgers, vegetarische kipstukjes, auf wiederschnitzels: de schappen liggen daar vol mee. De vleesindustrie is hier niet blij mee. Het voorstel om het gebruik van vleesbenamingen voor plantaardige alternatieven te verbieden is - naar mijn mening terecht - eind 2020 van tafel geveegd.

Read More
Hoge kortingen op alcohol verboden vanaf 1 juli

Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe Alcoholwet in werking die de Drank- en Horecawet vervangt. Met deze nieuwe regels wordt beoogd alcoholgebruik door jongeren te voorkomen en problematisch alcoholgebruik in Nederland tegen te gaan. De meest spraakmakende verandering is het verbod om in retailwinkels kortingen boven de 25% te geven (art. 2a Alcoholwet).

Read More
De waarheid met een korrel zout

Wie vergelijkende reclame wil maken moet door een hoge hoepel springen. Dat heeft Specsavers ervaren. Haar campagne ‘De Waarheid’ voldoet niet aan de regelen der kunst. Een verbod volgt. Specsavers had een opvallende campagne met als titel ‘De Waarheid’. Wibi Soerjadi treedt op in die campagne. De teneur: bij Specsavers zijn de hoortoestellen veel goedkoper en beter dan bij andere audiciens.

Read More
Proosten mag, maar houd je aan de (maat)regel!

De horeca mag vanaf 28 april weer (deels) open en de zon schijnt! Heerlijk weer op het terras zitten; onder het genot van een vers getapt biertje mogen we weer samen proosten, op elkaar, op vriendschap of gewoon op een mooie dag. Maar vergeet de geldende coronamaatregelen niet, en dan gaat het niet over het biermerk Corona. Hoewel, voor reclame voor bier (in het algemeen: reclame voor alcohol) zijn ook allerlei regels.

Read More
Een flyer van een groep Bezorgde Burgers

In november 2020 viel bij veel Nederlanders een flyer van actiegroep ‘Bezorgde Burgers’ in de brievenbus. In de flyer staan zo op het eerste oog onschuldige quotes van Albert Einstein en Benjamin Franklin. Dat wordt al snel anders wanneer geclaimd wordt dat corona uitstekend te behandelen is met supplementen en medicijnen. Ook zouden mondkapjes slecht voor de gezondheid zijn en lockdowns een daling van de weerstand veroorzaken. De anti-corona flyer viel niet in goede aarde bij klager. Hij diende daarom een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Read More