Posts in Food
Ook de zuivelindustrie mag reclame maken over duurzaamheid

Melkunie zegt in een YouTube-video dat ze op de duurzame tour is: Melkunie plant 40.000 bomen. Dat is géén greenwashing. Waarom niet? Melkunie doet wat ze zegt en licht haar duurzaamheidsclaim goed toe. Dat zuivelproductie schadelijke effecten heeft op het milieu maakt niet dat Melkunie het woord duurzaam niet meer in de mond zou mogen nemen. 

Read More
De Blue Band-consument valt niet met zijn neus in de boter - communiceer eerlijk over prijsvoordelen

Op de nieuwe verpakking van Blue Band Halvarine 500 gram staat: voordeelpak + 50 g gratis. Een consument die deze verpakking kocht, merkte op dat de oude verpakking halvarine met dezelfde inhoud (ook 500 gram, maar zonder '+ 50 g gratis') voor dezelfde prijs wordt verkocht. Dit leidde tot een klacht bij de Stichting Reclame Code.

Read More
Vanaf 1 juli 2023: heffing op single-use plastic (SUP)

Plastic soep in de Middellandse Zee en bruinvissen die een stuk plastic nemen voor een lekker visje. Of dichterbij: overvolle prullenbakken in het park of een vervuilde sloot. Ter voorkoming van zwerfafval introduceert de Europese Commissie nieuwe regels met betrekking tot kunststofproducten voor eenmalig gebruik (ook wel: single-use plastic of kortweg SUP). Vanaf 1 juli 2023 betaalt de consument een ‘SUP-heffing’ voor producten met een zogenaamde single-use plastic verpakking. 

Read More
Kalverliefde, goed bezig en dan toch nog misleidend?

Ja, we weten het. Voedselinformatie moet nauwkeurig, duidelijk en voor de gemiddelde consument gemakkelijk te begrijpen zijn, inclusief de informatie op verpakkingen. Aldus de Europese Verordening 1169/2011 over voedselinformatie aan consumenten, ook wel bekend als de VIC. Dat geldt ook voor mooie initiatieven zoals Kalverliefdemelk, waarbij het kalfje langer bij de koe mag blijven. De Reclame Code Commissie (RCC) kwam eraan te pas. De website is oké, maar op de verpakking moet de tekst nauwkeuriger.

Read More
Vegan oud-Hollands snoepgoed?

Op de voorzijde van een verpakking met roomboterwafeltjes van La Bonbonnerie staat de aanduiding ‘vegan’. Goed nieuws voor veganisten zou je denken, zij kunnen nu ook genieten van de Oud Hollandse lekkernij. Maar helaas, het blijkt om misleidende voedselinformatie te gaan. Het product bevat 1% roomboter en is dus niet volledig vrij van dierlijke ingrediënten. Een grote streep door ‘vegan’, maar hoe zit het met de aanduiding ‘veggie’?

Read More
(Her)ken jij de buitenlandse specialiteit: beef jerky?

Koreaanse kimchi, Zuid-Afrikaanse braai, Marokkaanse tajine en ceviche uit Peru. Voor delicatessen uit de wereldkeuken hoef je geen verre reis meer te maken: supermarkten en menukaarten staan vol met deze lekkernijen. Recent behandelde de voorzitter van de Reclame Code Commissie een zaak over een Amerikaanse specialiteit: de gedroogde en gekruide vleessnack beef jerky.

Read More
Food, AdvertisingDaphne Vrieling
Zonder toegevoegde suikers …

Even ter herinnering: de voedingsclaim ‘zonder toegevoegde suiker’ houdt in dat het voedingsmiddel géén extra suiker in het recept bevat, zonder mono- of disachariden dus. Dat staat in de Claims Verordening 1924/2006. Maar wat dan ook niet mag, is het toevoegen van bijvoorbeeld dadels of maltsiroop om het product zoeter te maken. Waarom? Dat zou de consument die afgaat op ‘geen toegevoegde suiker’ op het verkeerde been zetten.

Read More
Food, AdvertisingDaniel Haije
Kauwgomdiscussie: natuurlijke gom of toch niet?

Groen, groener, groenst! De consument maakt steeds meer bewuste(re) keuzes voor duurzamere, natuurlijke producten. De levensmiddelenbranche omarmt deze behoefte. Ook kauwgomproducent BenBits adverteert erop los met ‘natuurlijke’ en ‘plasticvrije’ kauwgom. Over en weer dienen concurrenten Perfetti (o.a. Mentos) en BenBits dit jaar klachten in over elkaars reclame.

Read More
Binnen 4 uur een recall en meldplicht bij onveilige levensmiddelen en diervoeders

“Onmiddellijk” handelen is een must bij onveilige levensmiddelen en diervoeders. Deze open norm uit de Europese wetgeving (Algemene Levensmiddelenverordening (178/2002) en Uitvoeringsverordening (931/2011)) is onlangs gespecificeerd in een nationale Beleidsregel. “Onmiddellijk” betekent dat binnen 4 (!) uur nadat er reden is om aan te nemen dat een product onveilig is een recall bij de consument moet worden ingezet. Binnen diezelfde 4 uur moet ook bij de NVWA worden gemeld van wie de producten zijn ontvangen en aan wie de producten zijn geleverd (1 stap terug en 1 stap verder in de keten).

Read More
FoodDaniel Haijefood, food law, recall
Schoenmaker houd je bij je leest – medische claims bij levensmiddelen

Baanbrekend en terecht. Als bij een voedingssupplement een verboden medische claim wordt gemaakt, dan behoort de NVWA een boete te baseren op de levensmiddelenwetgeving (startbedrag € 550). Tot nu toe redeneerde de NVWA dat het bedrijf op basis van de Geneesmiddelenwet een dubbele boete kon worden opgelegd (startbedrag per boete € 150.000). De rechtbank Oost-Brabant motiveert grondig en overtuigend dat de Geneesmiddelenwet in dit geval exit is en hoe het wél zit.

Read More
Nutri-Score: formeel nog in strijd met de wet, maar géén aanbeveling

Nutri-Score is een vrijwillig voedselkeuzelogo voor levensmiddelen dat consumenten helpt gezondere keuzes te kunnen maken bij hun aankopen binnen een productgroep. Nutri-Score is nog niet officieel geïntroduceerd in Nederland, dit gebeurt naar verwachting nog in 2022. Nutri-Score is al wél te vinden in de winkelschappen, in het kader van pilots en omdat Nutri-Score ook in het buitenland al in gebruik is.

Read More